Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Blogit Vaalikone

Ensin happimaski omaan päähän

Todella tiukassa paikassa sitä toivoo, että voi luottaa itseensä ja ystäviinsä. Nimenomaan tässä järjestyksessä. Jotta voisit auttaa muita, huolehdi ensin itsestäsi. Happimaski ensin omaan päähän, sanotaan lentokoneen turvallisuusohjeissa. Sama pätee ihan tavallisessa elämässä, etenkin kun ikää karttuu ihan jokaiselle meistä. Oli hätkähdyttävää kuunnella professori Miia Kivipellon haastattelu, jossa hän esitteli muistihäiriöiden ennaltaehkäisyyn pureutuvaa suomalaista Finger-tutkimusta. Muistihäiriöt ja -sairaudet lisääntyvät kovaa vauhtia. Hätkähdyttävää on, että varsin tavallisilla elämäntapamuutoksilla voi ehkäistä muistihäiriöiden syntyä huomattavan paljon. Muutoksia ei tarvitse tehdä kertarysäyksellä, vaan vähän kerrallaan. Niiden pitäisi kuitenkin olla pysyviä, jotta hyötykin pysyy. Kuulostaako tutulta: Terveellinen ruokavalio, liikunnan harrastaminen, muistin haastaminen tehtävillä, uusien asioiden opettelu ja sosiaalinen elämä ovat hyväksi. Professori Miia Kivipelto tiivisti, että sydänterveyttä edistävät asiat edistävät myös muistihäiriöiden ennaltaehkäisyä. Kyseessä ei ole mikään pikkujuttu, vaan kasvava kansantauti. Jos riskitekijöihin vaikuttamalla sairastumista voidaan siirtää 5-10 vuotta eteenpäin, puolittuisi muistisairaiden määrä vuonna 2050. Säästyisi paitsi rahaa, myös valtava määrä inhimillistä tragediaa. Ole siis itse itsesi paras ystävä ja huolehdi muististasi!