Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Blogit Vaalikone

Miltä Mänttä-Vilppulan vaarallisissa tasoristeyksissä näyttää

Väyläviraston eli entiseltä nimeltään Liikenneviraston mukaan Mänttä-Vilppulasta löytyy laskutavan mukaan kuusi tasoristeystä, joissa ei ole varolaitetta. Risteyspaikoista viisi sijaitsee Vilppulan puolella kaupunkia. Ratakohtien odotusanteet ovat vain osittain kunnossa, mikä asettaa niitä onnettomuusasteluokkiin vaihtelevasti. KMV-lehti kertoi lokakuussa 2017, että luokka määräytyy laskennallisesti. Keskeisimmät huomioon otettavat muuttujat ovat rataosuuden ja tien suurimmat sallitut nopeudet tasoristeyksen kohdalla, onko kyseessä sora- vai asvalttitie, millaiset ovat näkyvyydet eri suuntiin sekä paljonko onnettomuuksia on tapahtunut kyseisessä risteyksessä sekä vastaavantyyppisissä risteyksissä. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Linjalantie on onnettomuusennusteluokassa 7 seitsenportaisella asteikolla. Risteyskulma on siinä 130 astetta. Vaarallisiksi tulkitaan sellaiset varoituslaitteettomat tasoristeykset, joiden risteyskulma on yli 121,5 astetta. Linjalantien tasoristeykseen on laitettu pakollisen pysähtymisen merkit ja ennakkovaroitusmerkit, mutta siinä ei ole lähestymismerkkejä eikä varolaitetta. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Väyläviraston selvityksen mukaan Linjalantien tasoristeyksen lähettyvillä asuu arviolta viitisentoista alaikäistä, ja kilometrin säteellä asukkaita on kuutisenkymmentä. Matkaa peruskouluun on tietä myöten vajaa 3,2 kilometriä. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Makkaramäen tasoristeyksessä ei ole varoitusmerkkejä eikä varolaitetta. Risteyskulma on 70 astetta. Väyläviraston mukaan Makkaramäen ympäristössä väestöä on arviolta 545 henkeä. Kilometrin säteellä tasoristeyksestä peruskoululaisia on vähän alle viisikymmentä, ja matkaa kouluun hieman alle kaksi kilometriä. Louhimontien tasoristeyksessä on sekä pakollisen pysähtymisen merkit että ennakkomerkit. Lähestymismerkkejä ei ole, ei myöskään varolaitetta. Risteyskulma on 90 astetta. Asukkaita Louhimontien tasoristeyksen alueella on Väyläviraston mukaan viitisenkymmentä. Peruskoululaisia asuu tasoristeyksestä kilometrin säteellä kymmenkunta, ja matkaa peruskouluun on 3,3 kilometriä. Vaaranpaikka löytyy myös Kukkarokivenkadun tasoristeyksestä Mäntän puolelta. Siinä radan ylittää kevyen liikenteen väylä, josta puuttuu stop-merkit, lähestymismerkit ja varolaitteet. Sen sijaan siinä on ennakkomerkit. Kukkarokivenkadun tasoristeyksen risteyskulma on 90 astetta. Risteyksen onnettomuusennusteluokka on 4. Asukkaita on tasoristeyksestä kilometrin säteellä yli 1 200 henkeä, ja peruskoululaisten määrä yli kahdeksankymmentä. Matkaa kouluun on 1,3 kilometriä. Mäntästä Vilppulaan kulkevalla radalla nopeusrajoitus on 50 kilometriä tunnissa, mikä on sama kuin sillä kulkevien tavarajunien nopeusrajoitus. Orivesi-Haapamäki-radan varrella Ratatien ja Hopunmäentien välissä sijaitsee Suomelan tasoristeys. Radan nopeusrajoitus on 100 kilometriä tunnissa, mutta tavarajunia koskeva rajoitus on 80 kilometriä tunnissa. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Ratakohdan odotusanteet eivät ole kunnossa. Tavarajunia radalla kulkee neljä ja matkustajajunia kuusi. Onnettomuusennusteluokka on silti vain 2. Suomelan tasoristeyksen risteyskulma on 93 astetta. Paikalla ei ole pakollisen pysähtymisen merkkejä, ei myöskään ennakko- eikä lähestymismerkkejä. Myös varolaitteet puuttuvat. Tasoristeyksen lähettyvillä kilometrin säteellä asuu yli 1 400 asukasta. Peruskoululaisia heistä on vähän alle sata ja matkaa kouluun alle puoli kilometriä.