Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Blogit Eurovaalikone Tulospalvelu

Autohifin kansainväliset huiput kisasivat Kaluste-Projektin hallissa

Autoäänentoisto on kiinnostanut Teemu Ekolaa teini-iästä lähtien. Nelisen vuotta sitten hän päätti rakentaa äänentoistojärjestelmän omaan autoon. –Sen verran tyytyväinen olin, että päätin lähteä kisoihin näyttämään. Tuomareilta tuli pisteitä ja palautetta, ja kisavire jäi päälle. Viime vuoden maaliskuussa kilpailin Salzburgissa ja voitin Euroopan mestaruuden omassa luokassani, Ekola kertoo. Ekola on ollut monella tapaa mukana alan piireissä, järjestämässä kilpailuja, tuomaroimassa ja kilpailemassa. –Sitä tekee kaikenlaista rakkaudesta lajiin. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Autohifikilpailujen tuomarointia ei suoriteta teknisin mittauksin, vaan pisteytys perustuu tuomarin omaan kuulokokemukseen. Tuomari istuu kuljettajanistuimelle ja vain kuuntelee. –Kilpailulevyllä on monipuolista musiikkia, mikä haastaa äänentoistolaitteistoa. On vaikeita taajuuksia ja sellaisia ääniä, joissa tavoitellaan mahdollisimman puhdasta ja luonnollista. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Kilpailussa arvostellaan muun muassa tonaalista tarkkuutta ja stereokuvan paikkoja. On tärkeää, ettei ääni pakkaudu yhteen kaiuttimeen vaan aukeaa mahdollisimman leveästi. Kokkolalainen Vesa Koskinen on suomalaisen autohifiharrastuksen kärkimiehiä ja oli Kaluste-Projektin hallitiloissa mukana. Hän omistaa oikeuden järjestää kisoja. –Kilpailuun on saapunut Virosta 4–5 autoa ja Liettuasta 2. Suomalaiset osallistuivat kilpailuun 14 auton voimin. Osa kilpailijoista ei puhu lainkaan englantia, emmekä me osaa kaikkien osallistujien kieltä. Levyt ja arvostelut ovat kuitenkin samat kaikille, Koskinen sanoo. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Ekolan mukaan harrastuksessa on pitkälti kyse virheiden korjaamisesta. Siksi autoakin joutuu tuunaamaan. –Auton peltipinnat pitää saada vaimennettua. Se vaikuttaa siihen, ettei resonanssitaajuus jää soimaan. Liettualainen Mindougas kertoo, että hänellä on satoja soittolistoja ja ainakin tuhat tuntia kuunneltavaa. Matkat eivät käy yksitoikkoisiksi. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. –Lapsenikin ovat jo oppineet tunnistamaan biisejä, kun olen kuljettanut heitä kouluun ja päivähoitoon. Imatralta saapunut Antero Kölli on virittänyt Nissan Muranonsa viimeisen päälle. Hän on rakentanut autoja nuoresta asti ja on toiminut autohifin parissa vuodesta 2010. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. –Lajin karu tosiasia on, että ei tule sitä rajaa vastaan, että virittely riittäisi. Jos jotain voi parantaa, sitä vain on pakko parantaa, Kölli sanoo. Autohifiin saa Köllin mukaan uppoamaan isoja summia. Moni kuuntelee musiikkia työmatkoillaan, joten palkkarahoille on tiedossa varma sijoituskohde. –Löytyy harrastajia, joilla on tuhansien, jopa kymmenien tuhansien eurojen arvosta säätöjä autoissaan. Mutta sille musiikkinautinnolle ei sitten vedäkään mikään vertoja. Katso lisää kuvia Sound Quality Club Finlandin järjestämästä autohifikilpailusta: Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Juttu jatkuu kuvan jälkeen.