Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Blogit Vaalikone

Värien värinää ja sisällissodan muistoja

Serlachius-museot avaavat Göstassa ja Gustafissa kolme näyttelyä, joista Olliin ja Bucklaniin on voinut tutustua jo tammikuun lopusta lähtien. Johtaja Pauli Sivonen ilmaisee tyytyväisyytensä nyt avautuviin näyttelyihin Kaukana viileä varjo – Pieni näyttely väristä , jonka ovat kuratoineet Serlachius-museoiden pääkuraattori Laura Kuurne ja väripedagogiikkaan perehtynyt opettaja Hannele Karppinen , sekä residenssitaiteilija Johanna Lecklinin Olipa kerran, tässä paikassa , joka käsittelee vuoden 1918 tapahtumia Mäntässä ja Vilppulassa. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. –Vaikka näyttelyt ovat toisistaan riippumattomia, ne nivoutuvat osaltaan Suomen tapahtumiin. Haluamme tuoda esiin eheytymisen sanomaa, Sivonen kertoo. Pieni näyttely väristä Laura Kuurnen ja Hannele Karppisen suunnittelema näyttely tuo esiin teoksia Serlachiuksen taidekokoelmasta, muista museokokoelmista sekä nykytaiteilijoilta. Teoksia on yhteensä 27. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Kuurne ja Karppinen pohtivat, miten värejä nähdään ja miten ne vaikuttavat katsojaan. Näyttely tarjoaa tietoa myös värien käytöstä ja historiasta. –Teokset ja niihin liittyvät salitekstit herättelevät ajatuksia ennemmin kuin tarjoavat valmiita vastauksia, Karppinen toteaa. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Painopisteenä näyttelyssä on värien kokemuksellinen puoli. Värejä voi parhaimmillaan kokea lähes kuin musiikkia. –Ne ikään kuin soivat yhdessä. Kuurne kuvailee. Kun värejä ryhdyttiin valmistamaan teollisesti 1800-luvulla, se muutti taiteilijoiden työskentelytapoja ja taiteen historiaa. Esimerkiksi impressionismi on syntynyt teollisten värien myötä. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. –Saatuamme näyttelyn valmiiksi on todettava, että väri on muuttunut mielessämme suureksi filosofiseksi kysymykseksi, Kuurne ja Karppinen toteavat. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Olipa kerran, tässä paikassa Taiteilija, kuvataiteen tohtori Johanna Lecklinin näyttely tuo vuoden 1918 sisällissodan tapahtumat Mäntässä ja Vilppulassa katsojan lähelle valokuvien ja elokuvan keinoin. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. –Löysin Serlachius-museoiden arkistosta valokuvia punaisista ja valkoisista, kirjeitä ja postikortteja sekä haastatteluaineistoa. Ne olivat riipaisevaa luettavaa, Lecklin kertoo. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Valokuvasarjaa varten Lecklin kuvasi Mänttä-Vilppulassa rakennuksia ja maisemia, joista osa liittyy vuoden 1918 tapahtumiin. Hän etsii historiasta tarinoita ja tapahtumia, joiden avulla voi kertoa myös nykyajasta. –Ihmiset saattavat tunnistaa toisiansa esimerkiksi videoteoksesta Juna saapuu asemalle. Toisessa liikkuvan kuvan teoksessa Ei ainoastaan intohimosta kaksi tyttöä pohtii sisällissotaa pelatessaan historiallista lautapeliä, jonka nimi on Punaisten ja valkoisten taistelu Suomessa 1918 . Sen pelaamista voi käydä kokeilemassa Suomen pelimuseossa Tampereella. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. –Pelin säännöissä kerrotaan hyvin yksioikoisesti, että punaiset aloittavat aina. Lecklin tarkastelee töissään muun muassa vihollisen epäinhimillistämistä. Hän haluaa ihmisten muistavan vuoden 1918 vastakkainasettelun ja tavat, joilla vihollisesta annettiin epäinhimillinen kuva. –Propaganda voi normalisoitua puheessa, kun sitä toistetaan riittävän monta kertaa, Lecklin sanoo. Taiteilijat Carolus Enckell Magnus Enckell Jussi Goman Päivi Hintsanen Pekka Jylhä Marra Lampi Alexander Lauréus William Lönnberg Claude Monet Riiko Sakkinen Sigrid Schauman Helene Schjerfbeck Georges von Swetlik Reidar Särestöniemi Anu Tuominen Rafael Wardi Johanna Lecklin on valmistunut kuvataiteen tohtoriksi Taideyliopiston Kuvataideakatemiasta joulukuussa 2018. Hänen tutkimuksensa käsittelee muun muassa tallenteen ja fiktion välistä suhdetta. Lecklinin liikkuvan kuvan teoksensa käsittelytapa nojaa fiktioon. Hän käyttää esiintyjiä, jotka esittävät käsikirjoitettua tekstiä. Materiaalina on kuitenkin arkistosta peräisin olevaa aineistoa ja taustatutkimukseen perustuvaa tietoa.