Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Blogit Eurovaalikone

Kirkkovenereittejä ja muinaisia polkuja mobiiliin

Keulinkin edustajat, projektisuunnittelijat Eveliina Kinnunen ja Tero Turunen sekä Mänttä-Vilppulan matkailukoordinaattori Anni Inkiläinen , vierailivat Satamat ja reitit -hankkeen merkeissä Kolhon kirjastossa keskiviikkona 6. maaliskuuta. Kolholaisten järjestöjen edustajien kanssa keskusteltiin, miten Kolhon ja Ukonselän alueen palveluita sekä maa- ja vesireittejä voisi kehittää palvelemaan sekä kuntalaisia että turisteja. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Vuoden loppuun kestävän hankkeen tavoitteena on saattaa olemassa olevia huollettuja ja ylläpidettyjä ulkoilureittejä nettikartalle. Paikallisten yhdistysten edustajia oli saapunut muun muassa Kolhon kyläyhdistyksestä, Kolhon Kalaveikoista, Kolhon Vihurista sekä Kolhon eläkkeensaajista. Kraatterimatkailua ja kirkkovenereittejä Esiin nousi yhtenä kiinnostavana vaihtoehtona Keurusselästä valmistumassa oleva kraatteriselvitys ja alueen kraatterimenneisyyden hyödyntäminen. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Mahdollisesti perustettavan georeitin varrella voisi esimerkiksi etsiä pirstekartioita ja tarkastella kalliokerrostumia. Vesiluontopolulla voisi tutustua alueen geologiaan ja kulttuurihistoriaan esimerkiksi meloen. Museorautatien toteutusvaihtoehtoja ja siipirataslaiva Elias Lönnrotin kytkemistä reitille Keuruu–Kolho–Vilppula–Mänttä ja takaisin Keuruulle pidettiin yleisön joukossa taloudellisesti riskialttiimpana kuin ulkoilureittien määrän lisäämistä. Siipiratasaluksen rantautumisen esteenä Kolhoon on Lehtosalmen kapeikko. Veden korkeus ei riitä ”Ellulle”. Varovaista kannatusta kolholaisilta saivat kirkkoreitit, joiden yhteydessä voitaisiin kertoa kirkkoveneiden historiaa. Niihin voisi liittää myös työhyvinvointia tukevaa tyky-toimintaa. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Keskusteluissa mainittiin muun muassa Postiniemi, Saarimäki, Valkeaniemi ja Heinänen sekä Kaukanen ja Koikantaival. Näitä reittejä on osittain kirjattu vanhoihin peruskarttoihin, joista ne mahdollisesti olisivat elvytettävissä. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Kokeilumielessä voitaisiin mahdollisesti toteuttaa Kolho-viikolla kanoottivaellus Loilanniemestä Riihon suuntaan. Pitäisi vain suunnitella se sellaiseksi, että mahdollisimman moni voisi osallistua siihen iästä ja omasta kuntotasosta riippumatta. Kulttuurireitti mahdollinen Myös Kolhon kulttuurireitin luomista pidettiin hyvänä ajatuksena. Sen yhteydessä voitaisiin esitellä maisemia taiteessa ja luonnossa. Alueella on Bonnen hautamuistomerkki, jonka yhteyteen on kesällä tulossa opastetaulu. Asemalle kiinnitetään muistolaatta, josta ilmenee, että Eero Järnefelt kuvitti Juhani Ahon Rautatien Kolhon maisemissa. Ideoita heitettiin ilmaan runsaasti, ja hankkeessa selvitetään, mitä reittejä olisi mahdollista ja perusteltua kunnostaa. Aikataulusta, toteuttavista tahoista ja rahoituksesta jatketaan keskusteluja. Keulinkin mukaan kunnostamista varten on mahdollista hakea investointihankkeita. Kraatterihankkeen sisältämiä mahdollisuuksia käsitellään Keuruulla 12. maaliskuuta asiantuntijapuheenvuorojen perusteella. Mukana keskustelemassa ovat viranomaiset ja alueen keskeiset toimijat.