Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö Blogit Verotiedot

Rukous ja usko

Sairaudet ja muut ongelmat ovat aina vaikeita, mutta joskus ne ovat myöskin toivottomia. Ihminen haluaa itse hallita elämää, mutta elämässä on monia tilanteita, kun se juuri ei onnistu. Elämän ongelmissa meissä heräävät kysymykset, jotka alkavat sanalla ”miksi”: ”Miksi juuri minä?”. Niihin kysymyksiin ei yleensä ole vastausta. Toivottomassa tilanteessa ihminen etsii apua kaikkialta. Kysymme neuvoa ystäviltä, työkavereilta, lääkäreiltä. Joskus saamme apua, joskus emme. Jumala tulee mieleemme yleensä vasta viimeisessä hädässä, vasta kun ihmisresurssit ovat loppuneet. Jumala, se jonka kanssa olemme ehkä viimeisen kerran ollut tekemisessä rippikoulussa tai lapsen kasteessa. Auttaako Jumala meitä? Raamatusta voimme nähdä, miten Jeesus auttoi sairaita, syntisiä, arvottomia. Jeesus rakasti ja rakastaa jokaista ihmistä. Jeesus on ollut sekä ihminen että Jumala. Ihmisenä hän ymmärtää meidän ongelmiamme, Jumalana hän pystyy auttamaan meitä. Voimme rukoilla hädässä. Jumala kuulee ja auttaa. Kun ihminen kokee Jumalan apua, silloin syntyy hänessä usko. Näin on usko ja rukous sidottu. Usko syntyy usein tästä, että ihminen on rukoillut ja Jumala auttanut. Ja toisaalta ihminen rukoilee silloin kun hän uskoo. Kirkko on ollut läsnä tässä maailmassa jo lähes kaksi tuhatta vuotta. Se on kaikkein pisimpään toiminut organisaatio. Jo kirkon olemassaolokin kertoo siitä, että aina toisinaan voi ihminen elämässään kokea ja tarvita Jumalaa ja hänen apuaan. Rukous antaa mahdollisuuden testata Jumalaa ja kun testaus onnistuu, voi ihminen vaeltaa eteenpäin Jumalan kanssa. Kaido Soom Kirjoittaja on Tarton yliopiston käytännöllisen teologian lehtori ja Viron ev.lut. kirkon pappi