Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Koronavirus Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö Blogit

Hartauskirjoitus: Itsensä tutkiminen

Kirkkovuoden teema ensi sunnuntaille on ”itsensä tutkiminen”. Iän lisääntyessä on usein tarvetta tutkia itseään mahdollisten sairauksien osalta. Yli kolmekymmentä vuotta sitten sairastamani syöpä ei vaadi enää säännöllisiä kontrolleja, mutta silloin tällöin tulee tarve käydä tarkistuttamassa lääkärillä vaivojaan, kun huomaa jotakin poikkeuksellista olossaan ja elossaan. Korona-aikana meistä jokainen on varmaan kuulostellut omaa terveydentilaansa normaalia tarkemmin. Saamme olla kiitollisia, että kotiseutumme on säilynyt sivussa suuremmilta tartunnoilta. Kuinka usein tutkit itseäsi ajatustesi ja tekemistesi kannalta? Hyvän ja onnistumisen löytäminen on usein vaikeaa. Saattohoidossa ollessaan ystäväni mietti elämäänsä ja sanoi: ”Olen saanut elää hyvän elämän. Olen valmis lähtemään. Lasten ja lastenlasten ikävä ja itku on suurin suruni”. Ystäväni elämäntyö oli auttaa ja palvella toisia. Hän ei koskaan tuonut esille omia hyviä tekojaan ja ansioitaan. Hän kohtasi meitä ympärillään olevia ystävällisillä sanoilla ja vielä elämänsä viime hetkillä hyvällä huumorilla. Hyvin eletty elämä on siunaukseksi toisille ihmisille. Jeesus osoitti elämässään loppuun asti palvelijan mieltä. Hän joutui kiistelemään fariseusten ja lainoppineiden kanssa, jotka eivät aina ymmärtäneet tai halunneet ymmärtää vertauksia. Jeesuksen kehotus itsetutkiskeluun ärsytti aikalaisia, ehkä meitäkin. Usein kertomukset yllättivät kuulijat, varsinkin ne, jotka omasta mielestään käyttäytyivät hyvin ja Jumalan tahdon mukaisesti. Matteuksen evankeliumin luvussa 21: 28-32 Jeesuksen kysymykseen viinitarhurin pojista sisältyy opetus siitä uskosta, joka on avannut meillekin tien Jumalan valtakuntaan. Emme pääse sinne ylpeilemällä omilla teoillamme ja saavutuksillamme. Turha meidän on kuvitella, että pystymme selviämään omin neuvoin. Meille on onneksi tarjolla Jumalan lahjana armo. ”Joka teistä on suurin, se olkoon toisten palvelija. Sillä joka itsensä korottaa, se alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se korotetaan.” Annikki Harjumäki, Mänttä-Vilppulan seurakunta