Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö Blogit

Uusi kirjasto perintönä pienemmille oppilaille – Vilppulankosken koulun kuudesluokkalaiset halusivat jakaa hyvää

Viihtyisä ja valoisa kirjasto kutsuu Vilppulankosken koulun oppilaita viettämään aikaa kirjojen ja lautapelien parissa. Kokonaan uudistetussa kirjastossa kirjat ovat selkeässä järjestyksessä ja kaikella on oma paikkansa. Näin ei ollut vielä uuden lukukauden alkaessa, sillä koulun kirjasto oli sekainen ja täynnä vanhoja tietosanakirjoja. Asialle haluttiin tehdä jotain, ja Vilppulankosken koulun kuudesluokkalaiset tarttuivat toimeen. – Olimme jo pitkään huomanneet, että kirjastomme on ajastaan jäljessä. Siellä oli paljon tietosanakirjoja joita kukaan ei lukenut, kertoo 6A-luokan Otto Pirttilahti . – Halusimme jättää uudistetun kirjaston perinnöksi pienemmille oppilaille. Työ kirjastoprojektin parissa kesti viikon, jatkaa luokkatoveri Eeva-Aliina Huutoniemi . Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Kirjastoprojektiin osallistui kaikkiaan yli 30 oppilasta opettajineen. Ensin oppilaat ideoivat, mitä he haluaisivat kirjastolle tehdä ja ehdotusten perusteella päätettiin, mitä osa-alueita lähdettiin uudistamaan. – Oppilaat jaettiin kolmeen ryhmään. Lisäksi oppilaista koottiin myös kolme erikoisryhmää, joita olivat piirtäjät ja maalarit, luokittelijat ja kunnan kirjaston lainaussysteemin luojat, Huutoniemi ja Ella Nieminen kertovat. Perusryhmät kiersivät puu- ja tekstiilikäsitöissä sekä kirjastossa. Puukäsitöissä olevat valmistelivat uutta kirjastoa varten ullakolta löydetyt pöydän ja tuolit ja tekstiilityössä tehtiin oppilaiden vanhempien lahjoittamista vanhoista tyynyistä ja peitoista pehmosäkkejä sekä virkattiin oviverhot. Kirjastoryhmä siivosi kirjaston, vei vanhat kirjat pois ja purkivat keskellä tilaa olevat hyllyt. Vanhat kirjat päätyivät kierrätykseen ja Vilppula-Seuralle. – Erikoisryhmien tehtävänä oli suunnitella ja maalata seinämaalaus, luokitella kirjastoon jäävät kirjat ja luoda kirjojen sekä lautapelien lainaussysteemi, kirjoittaa omassa projektiraportissaan Aino Ylä-Ajos . Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Kuudesluokkalaisten työn lopputuloksena syntyi kirjasto, jossa kaikki kirjat on järjestelty ikäryhmän mukaan. Kunnan kirjaston kirjat koottiin omaan kaappiinsa, johon kirjat vaihdetaan kerran kuukaudessa. – Me olemme kirjoittaneet myös lausunnon Suomen Kulttuurirahastolle tehtävään hakemukseen, jotta saisimme rahaa uusien lukudiplomikirjojen hankintaan. Aloitamme myös kirjastovälkkäritoiminnan, jolloin kirjastossa on aina kaksi ihmistä paikalla neuvomassa, kuinka kirjasto toimii, kertoo Huutoniemi. Kirjastoprojekti on ollut oppilaille mieleinen ja sen parissa puuhaileminen on ollut hauskaa. Kuudesluokkalaiset ovat olleet iloisia, että heidän työnsä jää kouluun elämään ja nuoremmat oppilaat saavat nauttia uudistetusta koulun kirjastosta. – Juhlistimme uuden kirjaston avajaisia yhdessä kummiluokkamme kanssa. Koulumme rehtori leikkasi avajaisnauhan ja sen jälkeen söimme itsetekemiämme herkkuja, Huutoniemi kertoo. Koululaisten kirjaston kunnostamisprojekti toteutettiin mahdollisimman pienellä hiilijalanjäljellä eli käytännössä oppilaat hyödynsivät ja kierrättivät kaikessa vanhoja käyttökelpoisia materiaaleja. – Toivoimme, että jatkossa uudistettua kirjastoa pidettäisiin auki laajemmin kaikille luokille, Pirttilahti kirjoittaa kirjastoraportissaan.