Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Blogit

Yksityisteiden kunnossapidon siirtäminen äänestytti lautakuntaa

Yksityisteiden kunnossapito on jälleen nostettu esille Mänttä-Vilppulassa. Kaupunki haluaa siirtää yksityisteiden kunnossapidon kaupungilta tiekunnille tai tieosakkaille erillisen toimenpideohjelman mukaisesti. Ohjelmassa on neljä eri kohtaa. Suunnitelma ei edennyt yksimielisesti teknisessä lautakunnassa, joka äänesti esityksestä. Asia jätettiin pöydälle äänin 4–3 maanantaina. Pöydälle jättämisen puolesta äänestivät Martti Anttila (sd), Marru Järvinen (sd), Arto Lehtinen (sd) ja Mauri Matilainen (kok). Esityksen puolesta äänestivät Kalevi Salmi (kesk), Jani Frisk (ps) ja Timo Rauhalammi (kd). Asia menee nyt uudelleen valmisteltavaksi. Kuutta tietä pidetty kunnossa Toimenpideohjelman A-kohta käsittää Juurakon, Juholan, Viitalan, Vuohijoen, Isonnevan ja Vilpun yksityistiet. Kaupunki on hoitanut näiden yksityistiekuntien kunnossapidon, mutta hoitaminen ja kunnostaminen halutaan siirtää tiekunnille. Esityksen mukaan tiekuntien toiminta käynnistetään uudelleen, jonka jälkeen kaupunki lopettaa tien kunnossapidon kokonaan. Tiekunnille maksetaan kunnossapitoavustusta tämän jälkeen normaalin menettelyn mukaisesti. Mustikkamäki tiekunnalle elokuussa Toimenpideohjelman B-kohta käsittää Mustikkamäen yksityistien. Kaupunki on hoitanut tiekunnan tietä 270 metrin matkalta, jonka vaikutuspiirissä on vedenkäsittelylaitos ja Kirstinharjun varasto. Esityksen mukaan Mustikkamäen tienosan hoito aiotaan siirtää takaisin tiekunnalle 1.8.2019 alkaen. Ohjelman C-kohta käsittää Hietalanniementien, Hirveläntien, Lyhdeniementien, Niemilahdentien, osan Viitalanniementietä, Ristiniementien, osan Juholantietä, Tervalantien ja Ylä-Runttimäentien. Kaupunki on maksanut tielle avustusta ja aurannut talvella, joka on ollut osa avustusta. Auraus siirretään tiekunnille tai -osakkaille. Ohjelman D-kohta koskee Rajalantietä, jossa kaupunki on hoitanut vain aurauksen. Auraus siirretään osakkaille. Edellä mainittujen teiden lisäksi kaupunki on avustanut rahallisesti 83 tiekuntaa. Valtuusto hylkäsi viimeksi Yksityisteiden kunnossapidon siirtämistä tiekunnille ja -osakkeille käsiteltiin kaksi vuotta sitten. Lopulta kaupunginvaltuusto päätti huhtikuussa 2017, että yksityisteiden kunnossapitoa ei siirretä tiekunnille tai tieosakkaille, vaan jatketaan entistä käytäntöä. Päätöksestä tehtiin valitus hallinto-oikeuteen sillä perusteella, että päätös ei kohtele tiekuntia ja kuntalaisia tasapuolisesti. Hallinto-oikeus päätti hylätä valituksen 5.3.2019. Oikeuden mukaan viime vuoden loppuun asti voimassa olleen yksityistielain mukaan kunta päättää sen varoista yksityisen tien tienpitoon myönnettävistä avustuksista, niiden ehdoista ja käytön valvonnasta tai kunnossapidon ottamisesta kokonaan tai osaksi kunnan suoritettavaksi. Tasapainotusohjelmassa säästötavoite Kaupunki päätti viime kesänä osana talouden tasapainotusohjelmaa, että yksityisteiden hoitamiseen laaditaan yhtenäiset käytännöt, ja kaupunki lopettaa kaikkien yksityisteiden ylläpidon. Tavoitteena oli 25 000 euron kustannussäästö vuodessa. Uusi yksityistielaki toteaa, että kunta voi avustaa yksityisteiden hoitamista, jos sitä varten on perustettu tiekunta. Kaupungin toimenpideohjelmassa toteutetaan linjausta, jonka mukaan asemakaavan mukaisten katujen kunnossapito kuuluu kaupungille ja yksityisteiden kiinteistöjen omistajille tai heidän muodostamalleen tiekunnalle.