Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Koronavirus Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö Blogit

KMV-lehti 30 vuotta sitten: Anita Mäkelä oli kuuluisa jo uransa alkuvuosina

Anita Mäkelä voitti Alastaron SM-osakilpailun ajalla 6.57. Kiihdytysajokilpailujen eli Drag racen matkana on neljännesmaili eli 402 metriä ja 33,6 senttimetriä. – Ajamalla voitit tämän kisan. Tämä oli kunnon matsi, toiseksi tullut Paha-Paavali Poutiainen onnitteli Mäkelää. Mäkelä ei ollut hävinnyt kauden aikana yhdellekään suomalaisella, mutta juhannuksena ruotsalainen Tony Dönges nappasi niukasti nopeamman ajan. Alastaron osakilpailu oli kauden neljäs SM-sarjassa. Anita Mäkelän kiihdytysajoinnostus alkoi vaihto-oppilasvuoden aikana lajin kotimaassa Yhdysvalloissa. Kotimaahan palattuaan Mäkelä kiersi ensin kisoissa katsoja, mutta yleni rivi-ihailijasta toimitsijaksi. – Hankin ajolisenssin competition-ryhmän autoon. Kinusin yhdeltä tutulta orivesiläiseltä pojalta auton lainaksi. Tämä oli vuonna 1987, Mäkelä muistelee. Ensimmäisen oman auton Mäkelä hankki tämän jälkeen, ja hän osallistui samana kesänä SM-osakilpailuihin. Päämekaanikko Simo Patoharju on ollut alusta asti mukana. Mäkelä ihmettelee, miksei Patoharju aja itse, vaikka häneltäkin löytyy ajolisenssi. Anita Mäkelän isä oli aluksi vastahakoinen tyttärensä harrastusta kohtaan. – Aluksi me vähän esteltiin, sanottiin, että voisi sitä naisellisemmankin harrastuksen etsiä. Kun Anita ajoi Englannissa auton romuksi, soitin hänelle sairaalaan ja sanoin, että nyt on tämä harrastus loppu. Anita suunnitteli vaan uutta autoa, ja kertoi, että tämä on minun lajini, Tauno Mäkelä kertoi. Anita Mäkelä oli tullut kiihdytysajopiireissä kolmessa vuodessa tunnetuksi, ja tunsi itsekin varikolta lähes kaikki. Hän oli saanut kolme-neljä kirjettä ihailijapostiakin. – En minä koe itseäni miksikään julkkikseksi. Tietysti julkisuus kuuluu osana tähän lajiin. Ihan tavallinen mölli minä olen, Anita Mäkelä kertoi hymy suupielessä.