Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö Blogit

Vanha opettaja horajaa

Planeettamme Maa ei ole pallo, se on litteä levy, uskovat Flat Earth -liikkeen kannattajat Suomessakin. Pallokäsitys on heille salaliittojatkumo, jota ylläpitävät NASA, Soros ja ties mitkä eliitin salaseurat, nämä, jotka ovat niin monen muunkin juonen takana. Sputnikin kierrettyä todistetusti maapallon 50-luvulla Flat Earth Societyn johto puolustautui siten, että vaikka purjehdimme Wight-saaren ympäri, ei se vielä todista, että saari olisi pallo. Yliopisto-opinnot eivät valmistelleet 1970-luvulla minua hääppöisesti kohtaamaan kouluarjen ihmeitä. Ne oli kohdattava onnistumisten ja erehdysten kautta - ja erehdyksiä kyllä riitti. ”Jotkut oppilaat tekevät tietoisen valinnan olla oppimatta.” Oli oppilaita, jotka oppivat lähes kaiken, vaikka kuinka huonosti opetti, oli oppilaita, jotka eivät pystyneet hahmotusvaikeuksiensa vuoksi oppimaan, vaikka kuinka halusivat, ja sitten olivat ne, jotka yksinkertaisesti kieltäytyivät oppimasta. Sosiologi H. Kohl on kuvannut jälkimmäisen ryhmän kulttuuria ei-oppimiseksi, tietoiseksi valinnaksi olla oppimatta. Näin pönkitetään itsetuntoa ja saavutetaan tunne henkilökohtaisesta hallinnasta. Sosiologinen tutkimus työläispojista Britanniassa kertoo karusti, kuinka näistä moni hylkää koulun vallitsevan ideologian, joka ei ymmärrä heidän kokemustaan uhkien täyttämästä maailmasta. Ei-oppijat tuntevat, ettei koulu kunnioita heidän kulttuuriaan ja sosiaalista luokkaansa. Miksi siis omaksua koulun tekopyhiä arvoja ja opetuksia? Mainonta pommittaa meitä pienestä pitäen joka suunnalta: osta, ponnistele, voita. Jokaisen on kasvatettava paksu nahka sen vaikutuspyrkimyksiä vastaan. Somen tehokkaan viettelevän mielipiteenmuokkauksen vastustus vaatii yhä paksumpaa nahkaa. Torjunnan kuoren kasvattaneita nuoria lienee kouluissa ei-oppimassa yhä enenevissä määrin. Jotta tieteellinen maailmankuva ei korvaudu litteän maan salaliitoilla tai ihmisarvon kunnioitus moraalikadolla, on vanhempien ja koulun kyettävä puhaltamaan yhteen hiileen. Opettajat eivät yksin pysty ihmeisiin, vanhemmat tarvitsevat tukea ja nuoret kunnioittavaa ymmärtämystä. Meidän on nähtävä hyvä tahto toisissamme.