Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Blogit

Lassi Vanha-Jaakkola, 8, voittaa kisoja isänsä opissa ja haluaa isona ajaa rallia

Kaikista nuorimpien Cadet-ikäluokassa kartingia ajavan, vilppulalaisen, Lassi Vanha-Jaakkolan kesä on ollut voittoja täynnä. Tiistaina 3. syyskuuta varmistui Keski-Suomen Cupin voitto. Kisoja oli yhteensä viisi ja niistä Lassi Vanha-Jaakkola voitti kolme. – Jämsän kisassa oli huonoa tuuria, kun lähtöjärjestys arvottiin, ja Lassi joutui lähtemään viimeisenä muiden parhaiten kuskien päästessä kärkipaikoille, Lassin isä Jere Vanha-Jaakkola kertoo. Keski-Suomen Cupin lisäksi Lassi Vanha-Jaakkola voitti kaksi kolmesta muusta osallistumastaan kilpailusta. Ruuhimäki Cupissa tuli neljäs sija, mutta Hämeen harrastajakiertueella ja Keski-Suomen alemestaruuskilpailussa tuli voitto. Viimeisimmän voiton ansiosta edessä on Hyvinkäällä pidettävä aluemestareiden mestaruuskilpailu. Sen lisäksi edessä on Porin Syyspäräys. Molempiin kisoihin saapuu kuskeja ympäri Suomea, joten kovimmat koitokset ovat vielä tältä vuodelta edessä. – Täällä maakunnan kisoissa on muutama tiukka kilpailija kärkipaikoista, mutta sen jälkeen taso leviää hitaampiin kuskeihin. Koko maan kilpailuissa on mielenkiintoista nähdä miten menee, koska kaikki kuskit tulevat olemaan maakuntiensa parhaita, Jere Vanha-Jaakkola sanoo. Isällä ja pojalla on kuitenkin kova luotto pärjäämiseen. Karting kulkee suvussa Lassi Vanha-Jaakkola on moottoriurheilija kolmannessa polvessa. Hänen isoisänsä molemmat poikansa harrastukseen pariin, ja Jere Vanha-Jaakkola sai Lassin innostumaan hyvin aikaisin. – Me mentiin katsomaan kisoja Jämsässä ja siellä sai kokeilla hitaasti kulkevaa karting-autoa, Lassi Vanha-Jaakkola kertoo. Lassi Vanha-Jaakkola oli tuolloin neljä vuotta. Hän harjoitteli muutaman vuoden ajan kunnes teki debyyttinsä kilpaurheiluun viime vuonna Cadet-ikäluokassa. Tuolloin Keski-Suomen Cupista tuli kolmas sija. – Ensi vuonna ongelmana on, ettei Keski-Suomen Cupissa seuraavassa ikäryhmässä ole tarpeeksi kilpailijoita kisojen järjestämiseen. Täytyy siis miettiä missä sitä jatkaa, mutta vaihtoehtoja kuitenkin löytyy. Ikänsä puolesta hän voisi vielä ajaa ensi kaudella Cadet-sarjaa, mutta Lassi on niin pitkä, että hänen ja auton yhteenlaskettu paino ylittää sallitun rajan, Jere Vanha-Jaakkola kertoo. Länsi-Suomen maakunnan kilpailut sijoittuvat länsirannikolle, joten Keski-Suomen Cup on ollut lähin kilpailupaikka. Myös lähin rata löytyy Keski-Suomesta Jämsän puolesta. Lassi Vanha-Jaakkola edustaakin Jämsän Äijät -seuraa. Ikäluokan vaihto tarkoittaa kartingin autojen nopeutuvan. Tämän vuoden huippunopeudet 65 kilometriä tunnissa kasvaa noin kymmenen kilometriä. Tulevaisuudessa tähtäin rallissa Pidemmällä tähtäimellä Lassi Vanha-Jaakkolaa kiinnostaa ralli. Hänellä ei ole kiire kuitenkaan vaihtaa autoon, vaan ajelee ensiksi kartingin ikäluokat läpi. Nykyiset formula- ja rallikuskit ovat aloittaneet lapsena juuri kartingista. – Karting-autot on pieniä formula-autoja, Lassi Vanha-Jaakkola sanoo. – Rallikuskit ajelevat hyvin paljon auton nokka suorassa, eivätkä enää vedä poikittain mutkia, joten karting opettaa hyvin siihenkin, Jere Vanha-Jaakkola täydentää. Lassin mielestä parasta Kartingissa on kavereiden kanssa kilpailu. Hänen lempiratansa sijaitsevat Jämsässä, Lievestuoreella ja Porissa. Jämsä ja Lievestuore ovat tutuimmat harjoittelupaikat. – Porissa on nopeat suorat ja mutkat on tiukkoja, Lassi Vanha-Jaakkola kertoo. – Se on tämän takia haastavampi rata kuin missä Lassi normaalisti ajaa, Jere Vanha-Jaakkola jatkaa. Ajaminen ei ole Lassi Vanha-Jaakkolalle rankkaa. Hän harrastaa paljon muita urheilulajeja, joiden mukana tullut hyvä kunto auttaa kartingissa. Kilpailuissa ajetaan tosi nopeasti ja kisat saattavat olla yli 10 kilometriä pitkiä. Isä on mekaanikko ja valmentaja pojalleen Auton säätäminen on vielä isän vastuulla. Autosta saa vaihtaa ohjauskulmat, rungon jäykkyyden ja rengaspaineet. – Omaan kilpailuun verrattuna enemmän ollaan tekemissä tekniikan kanssa. Ja tietenkin valmentamisen. Lassi kehittyy tosi nopeasti ja kokoajan kierrosajat ovat parantuneet sekä ajamiseen tullut rohkeutta, Jere Vanha-Jaakkola kuvailee. Jere Vanha-Jaakkolan mielestä Lassin luonne sopii kartingin ajamiseen. Kartingia pidetään rämäpäiden lajina, mutta sillä ei pärjää. Kuskin pitää olla rauhallinen, tarkka ja periksiantamaton. Kartingissa yritetään täydellisiä ratakierroksia ajaa. – Lassi on kova harjoittelija ja periksiantamaton luonne. Hän osaa olla oikeassa paikassa rohkea, muttei ei tee virheitä, Jere Vanha-Jaakkola kehuu. – Saarijärvellä siitä (periksiantamattomuudesta) oli hyötyä. Kärjessä olleet kaksi kuljettajaa törmäsivät ja voitin kisan, Lassi Vanha-Jaakkola kertoo. Karting on harrastuksena Suomessa harvinainen Jämsän Äijät seurassa on vain yksi Lassi Vanha-Jaakkolan ikäinen kuljettaja. Mänttä-Vilppulasta löytyy vain Kulmalan perhe Kolhosta, jonka 12-vuotias tytär Josefiina Kulmala , harrastaa kartingia. Yhtenä syynä voi nähdä hinnan. Kartingin kilpaharrastaminen vaatii oman karting-auton ostamisen. Tämän lisäksi täytyy maksaa osallistumismaksut ja kilpailussa kuluvat renkaat sekä bensan. Jere Vanha-Jaakkolan mukaan kustannukset eivät kuitenkaan paljon eroa jääkiekon harrastamisen kuluista. Karting on myös turvallinen laji. Radat ovat suunniteltu turvallisiksi, ja autot eivät kaadu ympäri. Varusteet ovat myös hyvät. Välillä kuskeille sattuu pieniä kolareita, mutta mitään pahempaa ei ole käynyt. Lassi Vanha-Jaakkolalle ei ole niitä tapahtunut. – Aina kun lähtee kärjestä, niin ei tule kolareita, Lassi Vanha-Jaakkola toteaa.