Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Blogit

Lentokapteenin arvonimi mänttäläislähtöiselle Juha Ritarannalle

Tasavallan presidentti on 17. toukokuuta myöntänyt lentokapteenin arvonimen Mäntästä kotoisin olevalle, nykyisin Järvenpäässä asuvalle liikennelentäjä Juha Ritarannalle tämän suorittamista ansioista liikennelentotoiminnassa. Jonkinlaisena yllätyksenä Ritarannalle tuli, että nimityshanke laitettiin vireille, mutta varsinainen nimitysuutinen ei enää niin yllättänyt. – Siinä asia tuli ilmi, kun hakijatahot lähettivät minulle viime vuoden puolella paperit allekirjoitettavaksi. Samalla annoin suostumuksen siihen, että viranomaistahot selvittäisivät kaikki taustani, kuten tällaiseen prosessiin kuuluu, Ritaranta sanoo. Ritaranta on kotoisin Mäntästä, ja hän on aloittanut ilmailu-uransa Sassin kentällä. Lentäminen on aina ollut hänen intohimonsa. – Lentokoulutukseen lähdin 17-vuotiaana, ja pari vuotta myöhemmin 1974 pääsin ylioppilaaksi. Mäntässä toimi siihen aikaan lentokoulu, jota pyörittivät nyt jo edesmenneet Aarno Virkajärvi ja Pekka Seppälä . Ensimmäisen kerran lensin yksin jouluaattona 1972. Sitä parempaa joululahjaa saa hakea. – Kone oli Cessna 150 OH-CBL, ja se on edelleen käytössä. Kun viime kesänä kävin Sassissa, siellä se oli. Omistajista osa lienee mänttäläisiä. Cessna 150 kehitettiin 1950-luvulla, ja sitä valmistettiin Yhdysvalloissa ja Ranskassa. Cessnalla on helppo lentää, ja siksi siitä varmaan tuli niin suosittu. Ja kun koneesta pitää hyvää huolta, se kestää. Syitä arvonimen hakemiselle Ritaranta vain arvuuttelee. – Koko ikäni olen lentänyt, joten siihen se tietysti perustuu. Tässä jo laskin leikkiä ystäville, että kun en mitään muuta osaa, niin osaan lentää, ja koska olen köyhä enkä edes nainut rahaa, niin on ollut pakko tehdä töitä. Elämässäni on ollut lentokoneita vuodesta 1972, ja ammatikseni olen lentänyt vuodesta 1976, siis reilut 43 vuotta. Tällä hetkellä Ritaranta lentää saksalaisen Luxaviation Germanyn liikennesuihkukoneita. – Suihkukoneilla olen lentänyt vuodesta 1981 ja kapteenina vuodesta 1983. Minulle oli ehtinyt tulla tutuksi jo yhdeksän suihkukonetyyppiä ennen kuin siirryin lentämään Gulfstreamilla vuonna 2013. Ulkomaan päiviä Ritarannalle tulee vuodessa vaihtelevasti mutta keskimäärin 150. – Yleensä olen kaksi viikkoa töissä ja kaksi vapaalla. Työpaikkani on Helsingissä, eli lähdöt ja paluut tapahtuvat kotimaan kamaralla. Työkieli on englanti, ja saksalaisen työnantajan pääkonttorissa olen näiden neljän palvelusvuoden aikana käynyt vain kerran. Ilmailu on viime vuosina ollut ympäristökeskustelujen keskiössä. – Tulevaisuus tietysti näyttää, tuleeko sähkölentokone yleistymään. Polttoaineen kulutusta tarkkaillaan alalla koko ajan, mutta me lentäjät teemme vain työtämme ja viemme asiakkaita määränpäähänsä. Toiset tahot sitten ratkaisevat näitä ympäristölinjauksia, joita koneenvalmistajat ottavat käyttöön. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Lentokapteenin arvonimeä on myönnetty vuodesta 1934. Ensimmäiset arvonimet saivat Gunnar Lihr ja Ville Leppänen , jotka olivat Finnairin edeltäjän, Aero Oy:n lentäjiä. Ritarannan harrastuksiin kuuluu koirailun rinnalla ilmailuhistorian tutkiminen. – Vanhemmistani äiti oli Mäntästä ja isä Vilppulasta. Isä harrasti Suomen ilmailuhistoriaa ahkerasti. Hän kirjoitti kirjan ja lehtijuttuja, ja niitä julkaistiin myös ulkomailla. Minä en ole yhtä aktiivinen, mutta ehkä jossain vaiheessa voin paneutua aiheeseen nykyistä enemmän. Minulla on enää puolitoista vuotta aikaa lentää. Kun eläkeikä tulee täyteen, lennot on sitten lennetty. Lentokapteeni Cessna 150 Gulfstream