Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö Blogit Verotiedot

Savosenmäen koulun oppilaat valmistivat pelikoneen

Savosenmäen koululla oppilaat ovat ohjelmoineet pelejä jo muutamia vuosia. Aikaisempina vuosina valinnaisen ohjelmointikurssin pelejä on saanut pelata koulun aulassa käytöstä poisjääneellä pöytätietokoneella. Nyt ohjelmointi-osaaminen tulee arvokkaammin esille kun aulassa seisoo ihan oikealta näyttävä pelikone. Pelikoneesta haluttiin näyttävämpi ja arvokkaamman näköinen ja niin alkoi pelikoneen ulkoasun kehittämisen suunnittelu ja toteutus. Projekti aloitettiin noin vuosi sitten. Koulun opettajat ovat tehneet pelikoneen rungon, jonka oppilaat ovat koristelleet suosikkipelihahmoillaan. Itse pelikoneena toimii runkoon upotettu tavallinen pöytätietokone, jota ohjataan Timo Ranta-Ojalan Englannista tilaamilla joystickeillä. Pelikoneen valmistamiseen on osallistunut yhteensä noin 80 oppilasta. He ovat ulkoasun koristelemisen lisäksi saaneet laatia kysymykset peleihin. – Parasta tässä on mielestäni se, että lasten osaaminen on näkyvillä, eli ikään kuin taulu saa kehykset, Ranta-Ojala kertoo. Savosenmäen koulun uuden opetuspelikoneen avulla oppilaat voivat harjoitella monia oppiaineita: –  Äidinkielen pelissä oppilaat voivat harjoitella muun muassa kaksoiskonsonantteja, pitkiä vokaaleja ja diftongeja, matematiikan pelissä kertotaulua ja maantiedossa pääkaupunkeja, kertoo Ranta-Ojala. Pelikone sijaitsee koulun aulassa ja sitä saa pelata vapaasti välitunnilla ja opettajan johdolla esimerkiksi oppitunnin lopuksi, jos aikaa on jäljellä. Pelikoneen mukana on oppilaille tullut myös uusi rooli – digiagentit. Digiagentteja on 4-, 5- ja 6-luokilta. 4B-luokalta Eino, 5B-luokalta Siiri, Ella, Matias ja Vesa (kuvassa), 5C-luokalta Nessa ja Angela 6A-luokalta. He ovat kouluttautuneet tehtävään ja auttavat myös muissa teknologian tehtävissä, esimerkiksi videoiden kuvaamisessa. Opettaja Päivi Ruutana ohjaa digiagenttien toimintaa. - Meidän tehtävänämme on opastaa muita erilaisten digilaitteiden kuten pelikoneen sekä Bee-Bot -robottien käytössä, valaisevat Siiri ja Ella.