Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Koronavirus Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö Blogit

KMV-lehti 30 vuotta sitten: ”Niilo Karhumäellä oli lentäminen veressä”

Voi hyvin sanoa, että Niilo Karhumäellä oli lentäminen veressä, asia käy ilmi uunituoreesta tutkimuksesta. ”Jo lapsena Niilo oli veljensä Valton kanssa rakennellut heinäseipäistä ja kattopäreistä siipiä yrittäen päästä niiden avulla ilmaan.” Muuten ansiokkaassa julkaisussa ei kuitenkaan kerrottu perhepiirissä kulkenutta tosijuttua siitä, kuinka marsalkka Mannerheim ilmestyi yllättäen keväällä 1938 Keljoon tutustumaan veljesten ilmailutoimintaan. Veljeksille tarjottiinkin vierailun jälkeen töitä ilmavoimista, ehtona oli tosin muutto Kuorevedelle, lähes asumattomaan korpeen. Niilo Karhumäen kiinnostus lentämiseen vei hänet mutkien kautta 1920-luvulla Viipuriin ilmavoimien lentokurssille, lentämisen perustiedot saatuaan hän palasi Keljoon, mutta lentokärpänen ei hellittänyt. Täytyi rakentaa oma lentokone, Karhu I, joka valmistui keväällä 1925. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Uuno Karhumäen mukaan, veljekset joutuivat kokemaan monia vaikeuksia, ennen kuin vuonna 1938 Kuorevedelle siirretty ja vähitellen laajentunut lentokonetehdas, lentotoiminta ja muu toiminta pääsivät niihin mittoihin, missä ne tunnetaan. Keski-Suomen Ilmailumuseon Karhumäet Keljossa -teemavuoden avajaisissa, oli mukana myös veljesten Keljon aikaisia työntekijöitä. Mukana oli myös veljesten ensimmäinen ulkopuolinen työntekijä Veikko Ahola .