Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot Blogit

Pääkirjoitus: Kannustaako koulu kaikkia oppimaan?

Viime päivät julkisuudessa on käyty keskustelua peruskoulun kannustavuudesta. Erityisesti on oltu huolissaan siitä, että peruskoulu näyttää eriarvoistavan tyttöjen ja poikien oppimista. Pojat ovat suuremmassa vaarassa syrjäytyä, koska koulu ei onnistu kannustamaan heitä oppimisessa. Lisää löylyä keskusteluun heitti vanhempi, joka kirjoitti viikonloppuna Helsingin Sanomissa siitä, että koulu hyväksyy lapsen alisuoriutumisen. Oppilaalta ei vaadita tarpeeksi. Opetusmenetelmät ovat jo niin lapsilähtöisiä, etteivät ne opeta sitkeästi tekemään asioita loppuun asti. Opetussuunnitelmauudistuksen mukaan oppilaan roolia aktiivisena toimijana korostetaan. Oppiminen on vuorovaikutusta, ja ulkoa opettelun sijaan tavoitteena on oppia ajattelemaan. Hyvät tavoitteet vaativat toteutuakseen myös kodin aktiivista roolia. Vastuuta lapsen oppimisesta ei voi sysätä kokonaan koulun harteille – alisuoriutumiseen on puututtava myös kotona, ja sielläkin on vaadittava sitkeyttä esimerkiksi läksyjen tekemisessä. Lapsen on hyvä huomata, että kodissa ja koulussa ollaan samoilla linjoilla eikä sysitä vastuuta toisille. Mikä sitten auttaisi kannustamaan tyttöjä ja poikia tasapuolisesti oppimisessa? Ehkäpä sukupuolen perusteella niputtaminen olisi syytä unohtaa. Sekä tytöissä että pojissa on hyvin monenlaisia oppijoita, eikä sukupuoli välttämättä määritä oppimisen onnistumista. Kodilla on suuri rooli siinä, miten oppimista ja koulutusta arvostetaan, olipa kyse pojista tai tytöistä.