Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot Blogit

Pääkirjoitus: Kivijalkakaupan elämänlangat

Kivijalkakaupat taistelevat olemassaolostaan kautta Suomen taajamien. Trendi on sama Mänttä-Vilppulassakin. Erikoisliikkeet ja pienet palvelualan yritykset saavat tehdä kynsin hampain töitä säilyttääkseen elinehtonsa. Lujimmilla on yrittäjä itse, sillä usein muita työntekijöitä on vähän tai ei ollenkaan. Yksinyrittäjiä on Suomessa 170 000. Syynä on kuluttajien ostoskäyttäytymisen muutos. Tavaraa tilataan netistä, koska se on helppoa. Toisaalta ihmisten puheissa elävä katukuva, lähipalvelut ja ”ihmisen kokoiset” kaupat ovat juuri niitä, mitä toivotaan. Miten nämä tarpeet saadaan kohtaamaan? Paikalliset palvelut elävät ja säilyvät, kun niitä käytetään. Moni kivijalkakauppa on löytänyt elämänlangan sieltä netistä itsekin. Paikallisen monipuolisen palvelun lisäksi tuotteita myydään verkon kautta. Tällaiset monitoimiliikkeet ja -palvelut näyttävät lisääntyvän yhteiskunnassa. Palvelujen digitaalistuminen ei välttämättä olekaan peikko, vaan mahdollisuus. Lisäksi aina on niitä palveluja, joita ihminen mieluiten hankkii henkilökohtaisesti ja kasvotusten asioimalla. Esimerkiksi kehonhuoltoon, kampausten tekoon, kauneudenhoitoon tai ruokailuun voi kyllä saada ohjeita ja aineita netin kautta, mutta palvelua vain henkilökohtaisesti.