Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot Blogit

Kolumni: Seudullamme on tapahtumassa – kerrassaan kummia

A amulehdestä (30.11.2016) saimme lukea suorastaan riemastuttavan tiedon. Suomen luonnonsuojeluliitto oli valinnut 11 kohdetta Pirkanmaalta luontohelmeksi, joita koko Suomesta on nimetty kaikkiaan 100. Yksi keskeinen kriteeri oli ollut se, että valitaan kohteita, joita uhkaa jonkinlainen tuho ja jotka sen vuoksi tarvitsevat erityistä suojelua. Tähän arvovaltaiseen listaukseen valikoitui Mäntänvuori–Keurusselkä. Yhdysviivan tarkoittanee näiden konkreettista yhdistelmää. Ainakin luonnonystävät osaavat olla superylpeitä tälle valtakunnalliselle top 100 -listalle pääsystä. Mutta ovatko kaupungin tulevat suunnitelmat linjassa mainitun kohteen erityissuojelutarpeen kanssa? Millä tavalla valmisteilla oleva Mänttä-Vilppulan keskustaajaman osayleiskaava ottaa mainitun luontohelmen huomioon? Kaavaluonnos tuli julkiseksi helmikuun alussa 2016. Siihen pyydettiin lausuntoja eri intressiryhmiltä. Monet tahot lausuivat siitä mielipiteitään. Välittömästi asiaan puuttui paikallinen kotiseutuyhdistys. Heidän kiinnostuksensa kohdistui eritoten Sassin hiljaiseloa viettäneeseen lentokenttään ja siihen liittyvään Master Plan -hankkeeseen mitä moninaisimpine haaveineen ja toiveineen. Marraskuun 17. päivänä KMV-lehdessä oli kaupungin ilmoitus maisematyölupahakemuksen vireillepanosta: haetaan maisematyölupaa avohakkuille Mäntän Sassissa, Lentokonekoulun ympäristöön. Marraskuun 21. päivän lehdestä saimme lukea piirroksen kera, että puustoa pitää poistaa runsaasti kiitoradan molemmin puolin. Lisäksi sen yhteyteen tarvitaan laaja lisäalue. Odotettavissa on siis valtaisa avohakkuu. Monenlaisia kysymyksiä herää sekä lentokenttähankkeeseen, että osayleiskaavaan liittyen? Miten nämä hankkeet tukevat Sassi–Kannusniemi -alueen suojelua? Miten luontohelmeä Mäntänvuori–Keurusselkä? Miten turvataan jokamiehenoikeuteen perustuvaa liikkumista? Minkälaisia siirtymärakenteita on suunniteltu alueella reviiriään pitäville liito-oraville? Hyviä vinkkejä lienee saatavissa esimerkiksi ratikkaprojektin tiimoilta Tampereelta. Jotenkin vaan tuntuu, että nyt noustaan ”peräpää edellä puuhun”: ensin kiireellä tehdään ja sitten virallisesti vahvistetaan se, mikä on jo tullut tehdyksi.