Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Koronavirus Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö Blogit

Lihaskuntoa, liikehallintaa ja tasapainoa kehittävä rata Korkeakosken pururadalla

LIIKUNTA Juupajoen vapaa-aikakoordinaattori Henna Ruostila kertoo, että kun keväällä liikuntahalli ja kuntosali jouduttiin poikkeusolojen vuoksi sulkemaan ja ulkona liikkuminen alkoi kiinnostaa ihmisiä enemmän, hankittiin Juupajoen koulukeskuksen pururadalle PisteFit-rata. Radan avulla voidaan yhdistää lihaskunto- ja liikehallintaharjoittelu lenkkeilyyn. Rata palvelee ulkona liikkujia edelleen, vaikka sisäliikuntapaikat ovat jo auki. Rata on tarkoitettu kaikenikäisten arkiliikuntaan ja käsittää kuusi suorituspistettä. Yhdessä pisteessä on esitetty aina kaksi harjoitusta. Tehtyään harjoitukset, kuntoilija kävelee reippaasti seuraavalle pisteelle. Pururata on kolme kilometriä pitkä ja suorituspisteet ovat 300–500 metrin välein. Liikuntamuoto kehittää lihaskuntoa, liikehallintaa ja parantaa kestävyyskuntoa. Ohjelma sopii kaiken ikäisille. Siinä pystyy itse säätelemään fyysistä kuormitusta lisäämällä tai vähentämällä tehtävien toistojen määrää. Suositusten mukaan aikuinen tarvitsee kohtuullisesti kuormittavaa kestävyysliikuntaa vähintään 2,5 tuntia viikossa tai vaihtoehtoisesti raskasta ruumiillista työtä vähintään tunnin ja 15 minuuttia. Kestävyysliikunnan lisäksi tarvitaan vähintään kaksi kertaa viikossa lihaskuntoa kohentavaa, liikehallintaa ja tasapainoa kehittävää liikuntaa. Suuria lihasryhmiä vahvistavia liikkeitä suositellaan tehtäväksi 8–10 ja kutakin liikettä kohden toistoja tulee kertyä 8–12. Radan ohjelmaan kuuluu 12 harjoitusta, niiden suoritustapa ja toistomäärä on kerrottu tauluissa. Harjoitukset on jaettu pareihin niin, että on kuusi jumppapistettä. Harjoitukset ovat: kyykyt, käsien nosto sivuille, eteentaivutus, pystypunnerrus, jalan vienti sivulle, jalan vienti taakse, polven nosto, sivutaivutus, askelkyykky taakse, punnerrus nojaa vasten, sivukyykky puolelta toiselle ja tuulimyllyt kädenkierto. Esitetty harjoitusohjelma on vain suositus. Jokaisen on hyvä arvioida harjoitusten soveltuvuus oman fyysisen kuntonsa mukaan.