Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Koronavirus Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö Blogit

Liikennekasvatus olisi otettava osaksi arkea

Liikenneopettajana yli kymmenen vuotta toiminut Mari Matikainen , 33, kertoo juuri ennen ensi viikolla alkavia kouluja, liikenteestä ja liikennekasvatuksesta. Hän on lisäksi toiminut Pirkanmaalla liikenneturvakouluttajana vuosia. – Vanhemmat saattavat äkkiä herätä todellisuuteen, että lapsihan lähtee kouluun ja sen pitäisi pärjätä yksin liikenteessä, kertoo Matikainen. Lapsi ei kuitenkaan opi asioita yhdessä yössä tai edes yhdessä viikossa, vaan kasvaminen liikenteessä liikkujaksi tapahtuu vuosien aikana. Matikainen sanoo, että asioita on käytävä yhdessä lapsen kanssa läpi, sillä lapsen turvallinen koulumatka on aikuisen vastuulla. Aikuisten vastuulla on myös se, että koulujen ja päiväkotien luona pidetään ajonopeudet tarpeeksi alhaisina, että varsinkin ne kouluja aloittavat lapset eivät joudu vaaraan. Lapsen kehitys ei ole aikuisen tasolla. Lapsi on kiinnostunut liikenteestä ja tarkkailee sitä, mutta kiinnittää helposti huomionsa johonkin yksityiskohtaan, kovaääniseen mopoon tai koiranpentuun. Matikainen sanoo, että tätä lapsen kiinnostusta asioihin voi käyttää hyväkseen, kertoa aina sopivan tilaisuuden tullen, mitä mikin tilanne liikenteessä tarkoittaa ja miksi pitää toimia tietyllä tavalla. Pikkuhiljaa oppi menee perille. – Lapsi ei osaa arvioida eri liikennetilanteita turvallisuuden näkökulmasta, esimerkiksi lähestyvän ajoneuvon etäisyyden ja nopeuden arviointi on lapselle vaikeaa, sanoo Matikainen. Turvalliseen liikkumiseen vaaditaan kuitenkin kyky hahmottaa kokonaisuutta ja oman toiminnan suhteuttamista siihen. Lapsen liikennekasvatuksessa tärkeä rooli on perheellä, varhaiskasvattajilla, opettajilla ja koulukuljettajilla. – He ovat niitä, jotka liikkuvat lasten kanssa liikenteessä, kertoo Matikainen. Kaikesta kotona opitusta tulee lapselle nopeasti normaali tapa toimia. Vanhempien on syytä tarkkailla siis myös omaa liikennekäyttäytymistään. Liikennekiukku periytyy helposti sukupolvelta toiselle. Lisäksi, asenne ratkaisee, liikenteessäkin. Matikainen kertoo, että kun liikenneopettajana tekee töitä 15–18-vuotiaiden kanssa, niin heissä huomaa melkoisia eroja asenteissa. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Seuraavaksi Matikainen antaa viisi vinkkiä liikenteeseen. Ensimmäinen vinkki on, että lasta tulee opastaa selkeästi. Mahdollisimman yksinkertaisia ohjeita, ne menevät helpommin perille. Toiseksi, pysy ohjeissa. Lapsen on vaikea ymmärtää, miksi polkupyörää talutetaan toisissa risteyksissä ja toisissa ei. Esimerkiksi vanhempi voi ajaa polkupyörällä toisen risteyksen yli, jota ei koe niin vaaralliseksi ja taluttaa pyörän vaaralliseksi kokemansa risteyksen yli. Kolmanneksi vanhemman pitäisi toimia esimerkkinä ja jättää kaikki ylimääräinen pois liikenteessä. Teillä ei kuljeta puhelinta käyttäen, jos puhutaan puhelimeen, niin silloin pysähdytään. Samoin on esimerkiksi kypärän käyttö, jos lapsi käyttää kypärää, myös aikuisen pitäisi ymmärtää käyttää kypärää esimerkkinä. Neljänneksi, kertaa, perustele ja anna lapsen oivaltaa. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. – Välttämättä ei riitä, kun sanotaan että tässä pitää pysähtyä ja katsoa, vaan on hyvä kertoa miksi pysähdytään, sanoo Matikainen. Viides vinkki on se, että puuttuu asioihin aina tarvittaessa. Jos näkee, että oppi ei ole mennyt perille, niin asioita on silloin kerrattava. ”Lapsen liikennekasvatuksessa tärkeä rooli on perheellä, varhaiskasvattajilla, opettajilla ja koulukuljettajilla.” Mari Matikainen liikenneopettaja ja liikenneturvakouluttaja