Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Koronavirus Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö Blogit

Katso kuvat: Tasanopeuskisa on kaunottarien sekuntipeliä

Mänttä 200 -ajon tasanopeuskilpailu starttasi lauantaiaamuna kello 10 Vilppulan torilta. Noin 190 kilometrin reitille lähti 12 autokuntaa. Luokkia on kaksi: historic-autot ja modernit autot. Historic-sarjan autot on rekisteröity viimeistään 31.12.1990. Suurin osa matkaan lähteneistä kisa-autoista oli historic-luokan autoja ja varsinaisia kaunottaria. Kilpailunjohtaja Tapio Nieminen kertoo ennen lähtöä, että autot starttaavat reitille kahden minuutin välein reittikartan viitoittamalle ajourakalle. Lauantain kisassa reitti kulki Vilppulan keskustasta Koiviolle, Ruoveden Väärinmajalle, Hanhoon, Kuoreveden Kavalaan, Juupajoen Ristijärvelle sieltä Juupajoen kautta Vilppulaan. Kilpailu kulkee normaalin tieliikenteen seassa, joukossa on tasanopeuskoeosuuksia. – Autoille on määritelty nopeus ja aika tasanopeuskoeosuuksille. Se on sekuntipeliä, Nieminen tietää. Tuloslaskelmasta ja tiekartasta vastaava Petri Peltonen kertoo, että autossa saa olla aikaa ja matkaa mittavaa apuvälineitä, kuten trippimittari, sekuntikello, qps-laite, laskentataulukko. Tasanopeuskoetta ei ole suljettu muulta liikenteeltä, siksi sielläkin auton maksiminopeus on se, joka normaalisti on sillä pätkällä. Kokeessa voi kuitenkin joutua ajamaan vaikka 43 kilometriä tunnissa 50:n kilometrin alueella saadakseen mahdollisimman hyvän kisa-ajan. Peltosen mukaan tasanopeuskilpailuja järjestetään yleensä SM-rallin historic-sarjassa ja lisäksi on Autoliiton omia kisoja. Yhteensä kilpailuja on 10-12 Suomessa, ja osallistujia 10-25. – Sellainen kutina on, että lajin suosio on kasvussa. Tässä pääsee aloittamaan normaalilla katsastetulla autolla. Lajissa kartturi voi olla ajokortiton, kunhan ikää on vähintään 15 vuotta. Mänttä 200 -ajo oli ensimmäinen tänä vuonna ajatettava cup-muotoinen tasanopeusajo. Tasanopeusajo rantautui Suomeen vuonna 2005, laji on erittäin suosittu Keski- ja Etelä-Euroopassa. Kilpailun ainoa naiskuljettaja lauantaina oli LMM:n Leena Tuoriniemi kartturinaan Risto Valkonen . Kilpailusta sanotaan, että se on kartanlukijan kilpailu, koska hän pitää huolen aikataulusta. Tuoriniemi vahvistaa tämän. Pari on ajanut vuodesta 2014, vuonna 2015 he voitti Autoliiton koko sarjan. Lauantaina alla oli Volkswagen vuosimallia 1984. – Ensimmäinen kisa meille tänä vuonna. Olisi kiva olla podiumilla. Risto on pienestä kisannut autosuunnistuksessa ja laskee aikaa vanhanaikaisesti tripillä ja laskutaulukolla. Kuljettajan pitää osata ajaa ja olla tottelevainen, hyvä kartturi on rauhallinen ja määräileväinen, Tuoriniemi tiivistää. Ratamestarina toimi Hannu Nieminen ja tilaisuuden kuulutti Kari Rannanautio . Kilpailussa ei nähty paikallisia kuljettajia ja karttureita, sillä he olivat järjestelytehtävissä. Lauantain kilpailu oli 44. Mänttä 200 -ajo. Tulokset: Historic-luokka 1.Hannu Sulonen HRCF / Kari Temonen HRCF Saab 96 63,30 (virhepisteet) 2. Mika Juselius / Matti Juselius THU-TEAM Opel Manta 74,30 3. Leena Tuoriniemi LMM / Risto Valkonen LMM Volkswaten Golf 116,40 Moden luokka 1. Kalervo Westerlund AL-Hki / Mikko Moisio AL-Hki Volvo S40 145,20 2. Markku Lehisto AL-Hki / Raimo Alm AL-Hki Volkswagen Bora 175,60 3. Jouni Iltanen Euran UA / Juha Malinen Euran UA Ford Puma 369,70