Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö Blogit

Matkailumarkkinointia sadan vuoden takaa

Löysin kirpputorilta kotimaisen matkailun markkinointituotteen lähes sadan vuoden takaa. Finlandia-vuosikirja paljastuu eräänlaiseksi Visit Finlandin esimuodoksi, Punkaharjun Valtionhotellin omistaman Finlandia-osakeyhtiön vuosikirjaksi. Vuoden 1922 teemanumero keskittyy Hämeeseen hyvin laajasti ajateltuna, Näsijärven, Pyhäjärven ja myös Päijänteen rantamia myöten. Kannen kuvitus ja artikkeleiden anfangit ovat Akseli Gallen-Kallelan käsialaa. Jalmari Finne kirjoittaa Kangasalasta, Kyösti Kaukovalta Tampereesta sivistyskeskuksena. Mäntän seutuakaan ei ole unohdettu. Nimettömäksi jäävä kirjoittaja selvittää Mäntän alkuhistorian ja tehtaan vaiheet, Gustaf Adolfin afäärit ja saavutukset sekä Göstan aikana tehdyt uudistukset – luonnollisesti ruotsiksi. Kuvituksena on sisäkuva selluloosatehtaasta, kolme kuvaa mustaa savua tupruavasta tehtaanpiipusta ja sen juurella nousevasta arkkitehtuurista, yksi kuva Gösta Serlachiuksesta. ”Mäntän tehtaan vaiheet kerrotaan – luonnollisesti ruotsiksi." Kirjan näkökulma muun muassa sisällissotaan on selkeästi valkoisten. On mielenkiintoista, että matkailuoppaassa, jonka kerronta monin osin on viihteellistä ja turisteja houkuttelevaa, ylipäätään palataan sodan vaiheisiin. Mutta itsenäisen maan alkutaipaleella on ollut tarpeen vakuutella, että kaikki on nyt hyvin. Kirja antaa vaivihkaa kuvan koko senhetkisestä maan liiketoiminnasta, sillä kaikki suurimmat tehtaat ja yritykset ovat edustettuina mainoksellaan. Kaikki maakunnat, myös ”äsken haltuumme saamamme Petsamo” esitellään ja mahdollisia turistireittejä kartoitetaan. Hauska venematkareitti Hämeessä on Albert Theodor Böökin kynästä lähtenyt kuvailu siitä, miten turisti lähtee seikkailemaan Päijänteen, Vesijaon, Vehkajärven ja Lummeneen maisemiin. Ihan pieniä matkoja vain pitää venettä kantaa, mutta vaivan palkkana pääsee katsomaan vehmaita maisemia ”alhaalta ja läheltä katsottuna”. Nykypäivän melonta- ja suppailuboomilla on siis jo vahvat satavuotiset juuret. Finlandia Oy muistaa houkutella turistia myös aikansa edistyksellisen maanviljelyksen esittelyllä, sekä vankalla kuvataiteen mielikuvilla. Siinä mielessä houkutukset eivät ole sadassa vuodessa mihinkään muuttuneet. Vesillä liikkuminen, kuvataide ja kulttuurihistoria kiinnostavat edelleen. Ja mikä estäisi liittämästä kesäretkeen myös pistäytymistä vaikkapa edistyksellisellä luomutilalla?"