Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Blogit Eurovaalikone

70-vuotiaan Mäntän veturitallin historiasta on vain vähän tietoa

Punatiilinen Mäntän veturitalli on seissyt paikallaan jo 70 vuotta. Vanhan Mäntän myllyn kanssa veturitalli muodostaa omanlaisensa kokonaisuuden. Molemmat rakennukset ovat suojelukohteita ja osa Mäntän teollisuushistoriaa, joka liittyy G. A Serlachiuksen tehdasyhteisöön. Veturitallin historiasta on hyvin vähän tietoa, mutta Serlachius-museoiden arkistossa on tallin rakennus- ja asemapiirrokset. Nuo piirrokset sijoittuvat vuosille 1946–1947, minkä perusteella voidaan arvioida tiilisen veturitallin valmistuneen vuonna 1948. Veturitallin on suunnitellut arkkitehti Heimo Kautonen , joka on piirtänyt Mäntässä useita muitakin rakennuksia sekä asemapiirroksia. Joulukuussa 1947 ilmestyneessä Kuorevesi-Mänttä- Wilppula -lehdessä G.A. Serlachius Oy haki veturitallimiestä lehti-ilmoituksella. Joidenkin historiantietojen mukaan alkuperäinen puinen veturitalli korvattiin vuonna 1947 tiilisellä veturitallilla, jossa oli paikat kahdelle leveillä raiteilla kulkevalle veturille sekä viidelle tehtaan kapearaiteiselle veturille. Veturitallin kääntöpöydällä oli myös kiskot leveää ja kapeaa raidetta varten. Henkilöliikenne lyhyeltä Mäntän radalta lopetettiin 1953. Veturitallin kapearaiteisten paikkojen käyttö loppui jo 1955, leveäraiteisten 1986. Veturitalli on kunnostettu vuonna 2003, jolloin siinä toimi taidekeskus ja myöhemmin se on palvellut ravintola- ja myymälätilana.