Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Koronavirus Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö Blogit

Venla Vesalalla on ovet auki tulevaisuuteen

Venla Vesala on yksi neljästä tänä keväänä kaksoistutkintoon valmistuneista SASKYn Mäntän Seudun koulutuskeskuksen opiskelijoista. Hän teki liiketoiminnan perustutkinnon ja kirjoitti ylioppilaskirjoituksissa äidinkielen, pitkän englannin, lyhyen matematiikan sekä terveystiedon. Koronapandemia vaikutti keväällä kaikkien opiskelijoiden valmistumiseen. Vesalan mukaan vaikutukset näkyivät ammatillisen opetuksen puolella, koska työssä oppiminen vaihtui etätöiksi. Kaksoistutkinnon suorittaneiden ylioppilaskirjoitusten aikataulu ei muuttunut. Liiketoiminnan perustutkintoon kuuluvista työharjoitteluista hän työskenteli vähittäiskaupassa, vaateliikkeessä, kampaamossa, apteekissa sekä viiden viikon ajan Italiassa Riminissä. Italiaan hän matkusti yhdessä Veera Kujalan kanssa, joka tekee samaa kaksoistutkintoa. Työpaikat heillä olivat eri paikoissa, sillä Vesala työskenteli vaateliikkeessä ja Kujala lastenvaateliikkeessä. – Työharjoittelu avaa ovia kesätöihin. Sen jälkeen tietää etukäteen työstä ja osaamista tulee työtehtäviin. Työnantaja näkee konkreettisesti millainen työntekijä olet, mikä voi helpottaa palkkaamista työharjoittelun jälkeen, Vesala kertoo. Liiketoiminnan opintojen aikana sekä kouluissa että työssäoppimispaikoilla opiskeltiin muun muassa markkinointiviestintää ja sisällöntuotantoa, tuloksellista toimintaa, asiakaspalvelua sekä yrityksessä toimintaa. Nykyään hän on kesätöissä oman alansa tehtävissä Metsä Tissuen asiakaspalvelussa. Haasteena vanhojentanssit Vesala kävi arkipäivät ammattikoulua, jonka jälkeen hän opiskeli pääsääntöisesti kolme kertaa viikossa kaksi tuntia kerrallaan lukio-opintoja aikuislukiossa. Hän ei nähnyt koulutuksien välillä tasoeroa. – Opinnoista huomaa ammattikoulun kouluttavan käytännön kautta. Lukio-opetus on enemmän teoriaa. Minä tykkään tehdä itse ja päästä kokeilemaan käytännössä, niin välillä on lukion kurssien aikana toivonut, että opintoja saattaisi pystyä opiskelemaan muutenkin kuin teorian kautta, Vesala pohtii. Kaksoistutkinnon suorittajat saattavat joutua välillä lukiolaisten ennakkoluulojen kohteeksi. – Yhteistyö vanhojentansseissa osoittautui haasteelliseksi. Kaksoistutkinnon suorittaneet eivät saaneet hirveän lämmintä vastaanottoa, Vesala muistelee. Vesalaa kuitenkin auttoi peruskoulusta tutut ystävät lukiossa, jotka toimivat hänen tukenaan. Vesalan mukaan kaksoistutkinto vaatii todella paljon tekijältään. Hänestä priorisoinnin oppiminen on todella tärkeä taito. – Joskus molemmissa opinnoissa on ollut päällekkäin tunteja, jolloin on pitänyt miettiä kumpaan menee. Onneksi lukion tunneista tehdään jälkitallenteet, joista on ollut hyödyksi. Vesalalle on tullut välillä molemmista opinnoista tehtäviä samaan aikaan, jolloin hänen täytyy miettiä, kumpi on merkittävämpi oppimisen kannalta, ja kumpaan hän kuormittaa aikaansa. Vesalalta löytyy jaksamiseen tärkeä harrastus, lentopallo. Jos hänellä ei ole aikuislukion iltaopetusta, niin hän on lentopalloharjoituksissa. Viikonloput menevät pelimatkoilla lentopallo-otteluihin, joten Vesalalle ei jää paljoa muuta vapaa-aikaa. – En tiedä olisinko jaksanut ilman lentopalloa. Siellä kun harjoituksiin menee, niin ei mieti koulua ollenkaan. Joskus on ollut sellainen olo, ettei tiedä mihin siitä repeäisi. Olen silti tajunnut, että jos harjoituksiin ei mene, niin seuraavana päivänä koulussa ei ajatukset toimi, koska pää on täynnä edellistä päivää, Vesala kuvailee. Vesala osallistuu Huippu-urheilu akatemiaan, joka muodostuu Mäntän seudun koulutuksen ja Mäntän lukion opiskelijoista. Se mahdollistaa harrastamisen myös kouluajalla. – Minulla oli mahdollisuus tehdä kuntosaliharjoittelua, oman lajin harjoittelua sekä ryhmäliikuntaa kolmena päivänä viikossa kaksi tuntia kerrallaan. Jouduin kuitenkin usein huippu-urheilun akatemiasta joustamaan ammatillisiin ja lukio-opintoihin, varsinkin viimeisenä vuonna, Vesala kertoo. Monia vaihtoehtoja jatkossa Venla Vesala oli peruskoulussa aina ajatellut menevänsä lukioon, kunnes koulusta käytiin tutustumassa ammattikouluun ja hänen kiinnostuksensa heräsi. – Kaupallinen ala ja liiketoiminta avaavat mahdollisuuksia, mutta mitä jos minua jää kaivelemaan jatkokoulutukseen hakiessa, etten ole kirjoittanut ylioppilaaksi. Ajattelin, että pakko tehdä molemmat, Vesala toteaa. Hänen vanhempansa olivat kannustavaisia ja näkivät kaksostutkinnon olevan tyttärelleen sopiva vaihtoehto. Vesala tiesi etukäteen hyvin vähän kaksoistutkinnon suorittamisesta, ja hänelle tuli hieman yllätyksenä kuinka rankkaa sen tekeminen oli. Silti hän suosittelee kaksoistutkintoa samassa tilanteessa oleville. – Jos ammattikoulu ja lukio molemmat kiinnostavat, niin kaksoistutkinto on hyvä vaihtoehto. Peruskoulun päätyttyä ollaan vielä niin nuoria, eikä tulevaisuudesta yhtään tiedä. Jos kesken kaksoistutkinnon toivoo menneensä lukioon, niin siinä voi hyvin vaihtaa, kun et ole muita opinnoissa yhtään jäljessä. Venla Vesala on hakenut jatko-opiskelupaikkaa tradenomiksi Jyväskylään, Tampereelle, Seinäjoelle, Turkuun ja Hämeenlinnaan. Kaksoistutkinnon suorittamisen ansioista hänellä on mahdollisuus tehdä paljon eri asioita työelämässä. – Juridiikka ja taloushallinto olisivat mielenkiintoisia aloja, koska tykkään numeroiden kanssa työskentelystä, mutta myös asiakaspalvelu kiinnostaa. Teen jotain siltä väliltä, Vesala päättää.