Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Koronavirus Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö Blogit

Soittoa ja tanssiakin voi opettaa etänä: ”Kaikki ovat hirmuisesti kiitelleet, että edes soittotuntiharrastus on jatkunut”

Fyysisen läsnäolon välttäminen on tuonut uudenlaisia haasteita soiton- ja tanssinopetukseen. Mänttä-Vilppulassa ja Juupajoella musiikki- ja tanssiopetusta järjestävä Merikanto-opisto on siirtynyt kokonaan etäopetukseen poikkeustilanteen vaatimusten mukaisesti. – Opetusta on järjestetty videoneuvotteluyhteyksillä, oppilaalle lähetettävillä opetusvideoilla, äänitteillä, whatsapp-keskusteluilla ynnä muilla. Opettajat ovat testanneet eri menetelmiä ja valinneet itselleen ja oppilaalle parhaiten sopivat, kertoo Merikanto-opiston apulaisrehtori Johanna Raivio . Raivion mukaan etäopetus polkaistiin opistossa käyntiin viikon sisällä lähiopetuksen keskeytyksestä. Kaikki opiston 720 oppilasta muskarilaiset mukaan lukien ovat etäopetuksessa. – Tilanne on vaatinut niin opettajilta kuin oppilailta todella nopeaa sopeutumista ja uudenlaisten työvälineiden käyttöönottoa lennosta, Raivio toteaa. Digitaalisuus tuo haastetta Raivion mukaan suurimmat haasteet etäopetuksessa liittyvät digitaalisten laitteiden käyttöön. Nettiyhteyksien hitaus asettaa myös omat haasteensa opettamiseen etänä, samoin soittimien äänet saattavat kuulostaa vääriltä livevideoyhteyksillä. – Kaikki opetus on aiemmin perustunut henkilökohtaiseen kontaktiin ja fyysiseen läsnäoloon. Esimerkiksi oikean soittoasennon ohjaaminen etänä on hankalaa. Onneksi opettajat ja oppilaat tuntevat toisensa ja suuri osa lukuvuodesta ehdittiin toimia lähiopetuksessa. Uteliaalla, tutkivalla mielellä tästä selvitään kyllä, Raivio toteaa. Raivion mukaan kaikilla Merikanto-opiston soitto-oppilailla on käytössään omat soittimet. Monilla pienemmillä jousi- ja puhallinoppilailla on käytössä opiston heille vuokraama soitin. – Ihanteellista olisi, jos oppilaat voisivat olla kunnollisen tietokoneruudun kautta yhteydessä opettajiin, mutta homma toimii myös puhelimen kautta. Joku yhteys on saatu toimimaan kaikkien kanssa, Raivio kertoo. Viikoittainen kohtaaminen tärkeää Merikanto-opiston Mäntän, Ruoveden ja Oriveden toimipisteissä sellonsoittoa opettava Marjo Tepponen kertoo, että soitinopetus on sujunut yllättävän hyvin etänäkin. – Alkukankeutta ja säätämistä oli aivan alussa, ja toisinaan yhteydet pätkii. Pienimpien oppilaiden kohdalla monet vanhemmat ovat olleet saatavilla, jos vaikka tarvitaan lisäapua. Kaikki ovat hirmuisesti kiitelleet, että edes soittotuntiharrastus on jatkunut, Tepponen kertoo. Suurimmat haasteet Tepponen sanoo omalla kohdallaankin olleen digitaalisten välineiden kanssa. Myös pedagoginen näkemys on Tepposen mukaan jonkin verran erilainen etäopiskelussa. – Itse koen että viikoittainen "kohtaaminen" oppilaan kanssa on tärkeä tänäkin aikana. Voi vaihtaa kuulumiset, jutella ja aina vähän huumoriakin heitellään. Työssä on nyt paljon myös esimerkiksi videoiden lähettämistä, nuottien skannaamista ja viestittelyä, Tepponen toteaa. – Itse ajattelisin, että homma toimii näinkin, muttei korvaa missään nimessä viikoittaista kohtaamista samassa tilassa. Jousisoittajilla tietty soundi on niin tärkeä, mitä haetaan oikeastaan joka tunti, ja sitä on hankala hakea videon välityksellä. Iloa soittotuntien jatkumisesta Tepponen näkee etäopetuksessa etuna sen, että tiettyjä asioita oppilas voi oppia paremmin, kuten sormitusten tekoa ja viritystä. Toisaalta taas jotkut aiheet jäävät vastaavasti vähemmälle. –Vaikka itselleni etäopetukseen siirtyminen tuntui raskaalta, olen onnellinen ja iloinen, että saan tehdä työni ja jatkaa hyvää oppilassuhdetta. Se on suuri tekijä soittomotivaatiossa hyvän tiedon jakamisen lisäksi, Tepponen sanoo. Tepposen oppilas, 14-vuotias Aatu Mäkinen , on iloinen, että soitto-opetus on jatkunut poikkeustilanteesta huolimatta. Hän epäilee, että ilman etäopetustunteja soitto olisi jäänyt ja taidot alkaneet ruostumaan. – Onhan tämä erilaista, kun opettaja ei ole aivan vieressä, mutta näinkin toimii. Soittotunnit tuovat vaihtelua arkirutiineihin ja ovat myös erilaisia verrattuna tavallisiin, Mäkinen sanoo. – Onhan tässä oppinut paljonkin. Ei junnata paikallaan, ja konserttoakin on päästy eteenpäin. Etäorkesteri kokoaa äänet yhteen Orkesteria Merikanto-opistossa vetävä Mika Tepponen kertoo, että luonnollisesti orkesterin pitäminen luo haasteita tässä tilanteessa. Hän on kuitenkin pyrkinyt luomaan erilaisia lähestymistapoja, koska esimerkiksi monetkaan sovellukset eivät mahdollista reaaliaikaista monen soittajan etäkokoontumista ja musisointia yhtä aikaa. – Nyt projektina onkin etäorkesteri, jonka ideana on saada äänite omasta harjoitusohjelmasta. Jokainen soittaja äänittää pianostemman korvakuulokkeista kuultuna oman instrumenttinsa stemman ja lähettää sen minulle. Minä teen musiikkiohjelmalla kokonaisuuden, jonka taas oppilaat saavat palautteen kera takaisin, Mika Tepponen sanoo.