Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Koronavirus Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö Blogit Verotiedot

Niittynen kuljetti presidenttejä, kuninkaallisia ja johtajia

Mänttäläisen Jorma Niittysen toimenkuvaan kuului kuljettamisen lisäksi hoitaa vierailevien kuljettajien ruokailut ja majoitukset. Mäntässä vierailleet arvovieraat yöpyivät myös usein Mäntän Klubilla. – Mäntän Klubi oli arvostettu paikka ja kaikki halusivat aina yöpyä siellä, muistelee Niittynen. Suurin osa Suomen 1970-luvun ja 1980-luvun vaihteen vuorineuvoksista on istunut Niittysen kyydissä. Vuonna 1975 kyytiin istahti myös Ruotsin kuningas, Kaarle XVI Kustaa . Niittynen on kuljettanut myös kolmea maamme presidenttiä, kolmea eduskunnan puhemiestä ja useita pääministereitä. Lisäksi Niittysen kyydissä ovat istuneet monet liike-elämän johtajat, muun muassa City Bankin pääjohtaja, Volvon pääjohtaja ja lukuisa joukko huippuliikemiehiä. Hän toimi pitkään Gustaf Serlachiuksen autonkuljettajana ja kuljetti myös R. Erik Serlachiusta puoli vuotta. Alun perin autoasentajaksi opiskellut Niittynen alkoi G. A. Serlachius Oy:n ylimääräiseksi autokuljettajaksi tilapäisellä pestillä, huhtikuussa vuonna 1972. – Haastattelussa minulta kysyttiin muun muassa, että pystynkö ajamaan kovaa autolla ja kuinka kovaa olen ajanut? Kerroin että pystyn, mutta oikein sellaista autoa ei ole ollut alla, jolla pysyy kovin kovaa ajamaan. Mainitsin, että 200 kilometriä tunnissa olen ajanut ja pystyn pitämään sitä nopeutta yllä, muistelee Niittynen. Seurasi koeajo, joka tapahtui reitillä Mänttä-Pori, tosin Tampereen ja Nokian kautta ja läpi ajaen. Ajoaikaa Poriin kului 1 tunti 50 minuuttia ja asia oli sillä selvä. Niittynen ajoi 11 kuukautta, niin sanottua keikka-autoa, eli ketä tahansa Serlachius Oy:n henkilökuntaan kuuluvaa ympäri Suomea. Sen jälkeen työt jatkuivat vara-autonkuljettajana ja töissä yhtiön korjaamolla. Niittynen muistelee, että enemmän hän kuitenkin ajoi kuin oli korjaamolla. Vuonna 1976 Niittynen ehti myös opiskella autoalan työteknikoksi. Vuonna 1977 Niittynen ensin tuurasi Gustaf Serlachiuksen vakituista autonkuljettajaa tämän sairausloman ajan ja sen jälkeen jatkoi vakituisesti yhtiön fuusioon saakka, vuoteen 1987. – Minun olisi sen jälkeen pitänyt muuttaa Helsinkiin jatkamaan Gustaf Serlachiuksen autonkuljettajan pestiäni, mutta en halunnut, koska lapset olivat vielä niin pieniä, kertoo Niittynen. Niittynen oli sen jälkeen töissä tehtaalla työnjohtajana. Vuonna 1989, pitkän neuvottelun jälkeen, Niittynen suostui muuttamaan Helsinkiin ja jatkamaan Gustaf Serlachiuksen autonkuljettajana, aina vuoteen 1992 saakka. Niittynen kertoo, että ajoi vuosina 1992–1996 Metsäliiton toimitusjohtajaa ja Metsä-Serlan hallituksen puheenjohtajaa Juhani Ahavaa ja 1996–2000 Metsä-Serlan toimitusjohtaja Jorma Vaajokea . Vuosina 2000–2004 kyydissä oli M-realin toimitusjohtaja Jouko Jaakkola ja 2004–2006 M-realin toimitusjohtaja Hannu Anttila . Hän ajoi myös yksityisesti Gustaf Serlachiusta, enemmän vuodesta 2006 lähtien, aina hänen kuolemaansa, vuoteen 2009 saakka. – Eva-rouva ja Gustaf olivat loistavia kyydittäviä ja huomioivat aina muut ihmiset hyvin, kertoo Niittynen. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Autonkuljettajan työn Niittynen koki mielenkiintoiseksi ja sen aikana pääsi seuraamaan Suomen talouselämän, politiikan ja ammattiyhdistystoiminnan vaiheita ja kurkistamaan niiden kulisseihin. Autonkuljettajaksi Niittynen arvelee olleensa sopiva, koska ei jännittänyt ketään. Lisäksi kuljettajan pitää olla sellainen, että ihmiset eivät pelkää hänen kyydissään. Moni on ehdottanut Niittyselle muistelmien tekoa, mutta hän ei ole ollut halukas. Sen verran hän sanoo, että julkisuudessa liikkuu tunnetuista henkilöistä monenlaisia huhuja, mutta useimmiten ne eivät pidä paikkaansa.