Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Blogit

Hyvän Paimenen sunnuntai

Muistan aina Savosenmäen puukoulussa pidetyn pyhäkoulun. Voi miten kiitollisin mielin muistan lämpöiset pyhäkouluhetket! Muistaakseni joka sunnuntai kokoonnuttiin ja miten eri-ikäisiä lapset olimmekaan! Osa alle kouluikäisiä ja vanhimmat melkein rippikoulussa. Ja ne flanellokuvilla havainnollistetut Raamatun kertomukset. Se on parasta, mitä omasta lapsuudestani haluaisin antaa jokaiselle lapselle: ihanan aikuisen läsnäoloa ja vilpitöntä kiinnostusta lapsiin. Ja miten heistä oikein huokui lämmin elävä suhde Hyvään Paimeneen, josta he meille niin elävästi opettivat. Pyhäkoulu on lapsen kirkko. Se tarjoaa samaa rauhoittumista kuin messu aikuisille. Polvesta polveen varmaan on ihmisiä, joita nämä hetket hoitavat ja virkistävät. Hyvä paimen tuo mieleen lempeännäköisen, pitkätukkaisen keski-ikäisen miehen, jolla todella on lammas tai karitsa harteillaan. Jeesus on hyvä paimen, joka pitää huolen lampaistaan. Ylimpänä paimenena hän lähettää opetuslapsensa huolehtimaan Jumalan laumasta. Herra on minun paimeneni, e i minulta mitään puutu. Hän vie minut vihreille niityille, hän johtaa minut vetten ääreen, siellä saan levätä. Hän virvoittaa minun sieluni, hän ohjaa minua oikeaa tietä nimensä kunnian tähden. Vaikka minä kulkisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä sinä olet minun kanssani. Sinä suojelet minua kädelläsi, johdatat paimensauvallasi. Näin Paimenpsalmin sanoin lohdutan monesti omaisia siunaustilaisuudessa. Näillä sanoilla minuakin pappi lohdutti kun oma isäni siunattiin. Niistä sanoista muodostui niin tärkeät, että ne toimivat monta vuotta sekä ilossa että surussa kun tarvittiin Jumalan sanaa vaikkapa onnittelukäynnille. Jeesus on paimen, hän kanssamme käy, armollaan kantaa, kun tietä ei näy. Laumaasi suojele, Vapahtaja, pelko ja ahdistus pois hajota. Virsi 177: 1 Jumalan siunaamaa Hyvän Paimenen sunnuntaita sinulle ja läheisillesi. Kirjoittaja on Juupajoen kappalainen.