Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Koronavirus Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö Blogit

Kotikutsujen loppuminen loi uuden tavan tehdä myyntityötä – Toimeentulo on silti tiukassa

Kotimyynti ja erilaisten kutsujen järjestäminen romahti monen muun yrittäjän palveluiden kysynnän ohella hallituksen valmiuslain rajoitusten asuttua voimaan. Ensijärkytyksestä selvittyään yrittäjät ovat alkaneet miettiä vaihtoehtoisia keinoja omien tuotteidensa ja palvelujensa tarjontaan mahdollistaakseen toimeentulonsa. Kotimyyntiä kutsuilla tekevät myyjät Tuire Hiltunen ja Aino Lammi ovat opetelleet uudenlaista, virtuaalista esittelyä asiakkailleen, kun koteihin ei ole tällä hetkellä menemistä. – Onhan tämä aika haasteellista ja vaikeata juuri nyt. Kaikki sovitut esittelyt piti perua ja nyt järjestän niitä whatsappin kautta, kertoo vilppulalainen Hiltunen. Lovi palkkapussiin Oriveden Puharilassa asuva Lammi kertoo hänelläkin aluksi töiden loppuneen kokonaan ja kalenterin tyhjenneen kuukaudeksi eteenpäin. Käytännössä kaikki työvuorot oli peruttu. – Tuntui siltä, että kevät hiljentää täysin koko yritystoiminnan ja tulot, koska suurin osa tuloista tulee kotikutsumyynnistä. Mutta onneksi tilanteeseen reagoitiin nopeasti ja pystyn jatkamaan nyt töitä virtuaalisesti, vaikka silti palkkapussiin tulee jäämään iso lovi, Lammi toteaa. Lammin mukaan hän pystyy etänä palvelemaan tutut asiakkaat lähes yhtä hyvin, kuin ihan kasvotustenkin. Kun virtuaaliesittelyyn soveltuvat ohjelmat ja laitteet ovat entuudestaan tuttuja, on esittelijän helppo siirtyä pitämään kutsut etänä. – Selvästi tämä tekee myös hyvää muille kotona oleville, vähän ohjelmaa ja vaihtelua. Itse haluan uskoa ja muistaa sen, että kaikki ollaan samassa tilanteessa etäkoulujen ja kotona olemisen kanssa ja yhdessä jaettuna se on helpompaa, Lammi sanoo. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Osalle kotikutsumyyjistä tilanne on haastavampi, jos esittelyä varten ohjelmat täytyy opetella erikseen. Toki digitaaliset haasteet voivat olla este kutsuille osallistuvillekin. – Yritän itse opetella nyt live-esittelyiden pitämistä ja niihin tarvittavia uusia ohjelmia, että voin sitä mahdollisuutta edes tarjota asiakkaille. Whatsappin käyttö on tosi helppoa ja sitä kautta sain kokonaan uuden emännänkin. Varsinkin nuoremmat ihmiset suosivat virtuaalikutsuja, mutta vanhemmille ihmisille tällaista onkin sitten vaikeampi järjestää, Hiltunen pohtii. Uudet tavat antavat vinkkejä tulevaan Kumpikin kotikutsumyyjistä on iloinen siitä, että asiakkaat ovat löytäneet uudenlaisen tavan kutsujen järjestämiseen ja innostuneet virtuaalikutsuista. Esittelijöiden mukaan virtuaalikutsut mahdollistavat laajemman yleisön kutsumisen mukaan tapahtumaan eivätkä videonvälityksellä pidetyt esittely ole aikaan sidottuja. Toki virtuaalisilla kutsuilla ei pääse itse kokeilemaan tuotteita tai niiden materiaalia. – Tässä hetkessä tulee varmasti arvokasta infoa ja tietoa tällaisesta toiminnasta myös normaalioloja ajatellen. Vielä ei tiedetä onko nämä tukitoimet vain nyt tämän kotoilun ajan voimassa vai jatkuvatko pidempään, Lammi sanoo. – Asiakasryhmissämme saadaan totta kai normaalistikin tehdä videoesittelyjä joko tallennettuna tai livenä, mutta nyt niihin on yhdistetty kutsujärjestäjän edut, joka on kiva lisä. Ja tässä hetkessä yrittäjänä lämmittää jokainen asiakas mieltä aivan suunnattoman paljon.