Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Blogit

”Ihmetelkää sitä, että se kiskoilla pysyy”

Vilppula-Mänttä ratatyöt alkoivat vuonna 1896 ja rata valmistui 2. lokakuuta 1897. Liikenteelle rata avattiin 1. elokuuta vuonna 1899. Radan avajaispäivänä saivat kaikki ajaa junalla ilmaiseksi. Kerrotaan, että pikkupojat kävivät kotona vaihtamassa lakin että kehtasivat lähteä uudestaan junan kyytiin. Radan pituus oli 6,7 kilometriä ja raideleveys 60 senttimetriä, eli se oli niin sanottu kapearaiteinen rautatie. Kalustoon kuului kaksi höyryveturia, kaksi matkustajavaunua ja 69 tavaravaunua. Kaluston määrä kasvoi nopeasti, vetureiden määrä nousi pian viiteen ja vetureilla oli omat nimet. Juna keikkui, vaikka vauhti ei ollut päätä huimaava, 25 kilometriä tunnissa. Matka Mäntästä Vilppulaan kesti 20–30 minuuttia. Henkilöliikenteessä oli alkuvuosina 8 000 matkustajaa vuodessa. Lippujen hinnat olivat 60 penniä aikuisilta ja 25 penniä lapsilta. Talvella vaunuja lämmitettiin puilla. Vuonna 1914 perustettiin Mäntän selluloosatehdas ja kapearaiteinen rautatie kävi riittämättömäksi. Normaaliraiteisen rautatien rakennus Mäntän ja Vilppulan välille aloitettiin vuonna 1927 ja 8,57 kilometrin pituinen rata vihittiin käyttöön vuoden 1929 tammikuussa tavaraliikenteen osalta ja saman vuoden syyskuussa alkoi henkilöliikenne. Kapearaiteinen oli tehnyt tehtävänsä Viimeinen juna sillä kulki toukokuussa 1930. Mäntän tehdasalueen sisäisessä tavaraliikenteessä kapearaiteinen rautatie palveli vuoteen 1955 saakka. Vilppula-Mänttä rata palveli henkilöliikennettä vuoteen 1953, jolloin linja-autoliikenne astui kuvaan mukaan.