Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö Blogit Verotiedot

Sivistysjohtaja Petra Tolonen tutki tarkkaan, minne haki: ”Olen tullut jäädäkseni”

Mänttä-Vilppulasta huokuva myönteinen ilmapiiri ja positiivisen tekemisen meininki teki vaikutuksen kajaanilaiseen Petra Toloseen . Yli 20 vuotta ammatillisen koulutuksen parissa ja viimeiset kaksi vuotta ei-tutkintotavoitteellista koulutusta järjestävän Edukain toimitusjohtajana työskennellyt Tolonen koki, että voisi tehdä vielä jotain muuta. – Koin, että minulla mahdollisuus uuteen uraan. Tutkin tarkasti, mihin haen, millainen paikka ja millainen kaupunki on. Mänttä-Vilppulan sivistysjohtajan pesti oli ensimmäinen, jota hain, ja jo haastatteluvaiheessa tunsin, että tänne minä haluan, jos pääsen, Tolonen sanoo. Tolonen on ehtinyt toimia virassaan nyt viisi kuukautta ja sanoo, että hänet on otettu Mänttä-Vilppulassa upeasti vastaan. Hän kokee sujahtaneensa porukkaan mukaan mutkattomasti. Hän sanoo tulleensa Mänttä-Vilppulaan jäädäkseen. – Asiat sivistyspuolella ovat hyvin. Henkilöstö on hyvä ja perusasiat kunnossa. Tästä on helppo lähteä rakentamaan asioita eteenpäin, Tolonen sanoo. Tolosen mukaan asioita lähdetään viemään eteenpäin pitkäntähtäimen suunnitelmina; missä kaupungin sivistystoimi on viiden vuoden kuluttua. Työ aloitetaan siitä, mitä kaupungin strategia tarkoittaa käytännössä sivistyspuolella. – Kaupungin strategia ohjaa meidän toimintaamme ja määrittelee sen, mitä meiltä vaaditaan. Teemme seuraavaksi esi- ja peruskoulun pedagogiset linjaukset sekä tavoitteet, jotka ovat kovat, mutta saavutettavissa, Tolonen sanoo. Tolosen mukaan koulutus on Mänttä-Vilppulan kaupungin elinvoimatekijöistä kaikkein keskeisin. Koulutusta kehitetään jokaisen kouluasteen mukaisesti, mutta aina siten, että kaiken keskiössä ovat koulua käyvät lapset ja nuoret. – Kehittämisessäkin keskitymme ensin perustehtäviin, ne pitävät olla täysin kunnossa ennen muita suunnitelmia. Pidetään asiat yksinkertaisina, Tolonen sanoo. – On tärkeää luoda lapsille jo peruskoulussa sellaiset edellytykset, että heillä on valmiudet tulevaisuudessa jatkaa opiskeluaan. Yhtenä merkittävänä asiana tulevaisuuden kannalta Tolonen näkee digitaalisuuden ja sen kehityksessä mukana pysymisen. Digitaidot ovat Tolosen mukaan nykyään jo kansalaistaitoja, joita ilman peruskoulun jälkeisestä opiskelusta voi tulla haastavaa. – Sähköiset palvelut koulunkäynnissä lisääntyvät koko ajan ja siihen on osattava vastata. Itse koneet eivät ole pääasia, vaan niiden käyttö ja hyödyntäminen opetuksessa, Tolonen toteaa. Lähitulevaisuuden haasteina niin Mänttä-Vilppulassa kuin koko valtakunnassakin Tolonen näkee sivistyspuolen rahoituksen. Toimintoja pitää kehittää ja koulutuksen olla laadukasta, mutta miten se tehdään suu säkkiä myöten eläen. – Meidän pitää kehittää toimintaa ja löytää erilaisia toimintamalleja, jotka ovat sekä laadukkaita ja kustannustehokkaita. Mielestäni välillä on hyvä vähän pöläyttää ja tarkastella voisiko jotain tehdä toisin, Tolonen sanoo. ”Haluan, että ihmiset tulevat kuulluksi, olivat he asiasta, mitä mieltä tahansa.” Sivistyspuolen kehittämistoimissa tulee Tolosen mukaan ajatella koko kaupungin etua. Päätökset ja ratkaisut tehdään aina asioiden pohjalta, ei alueen tai sijainnin mukaan. Tarpeen tullen toimissa täytyy etsiä apua myös hankkeista, joilla toimintaa kehitetään, tehdään mahdollisesti investointeja ja ennen kaikkea jaetaan kustannuksia. Yhtenä esimerkkinä Tolonen sanoo Mäntän lukion, jolle on loppuvuodesta tulossa hankesuunnitelma. – Mäntän lukio on yksi kriittinen kehittämisen kohde. Lukion opiskelijamäärä on viime vuosina laskenut, vaikka opetus on laadukasta. Lukion kiinnostavuuden eteen meidän on tartuttava toimeen heti, ja tehdä jo jotain ennen seuraavaa yhteishakua, Tolonen sanoo. Tolonen on tuonut selkeästi tullessaan Mänttä-Vilppulaan uusia, lämpöisiä tuulia. Hän itse näkee itsensä keskustelevana, määrätietoisena, kehittämismyönteisenä ja huumorintajuisena sivistysjohtajana. – Toivon olevani myös  helposti lähestyttävä, koska viisaus ei ole yksin minun päässäni. En halua olla sellainen sivistysjohtaja, joka sanelee ylhäältä päin, mitä tehdään vaan asioista pitää keskustella yhdessä. Haluan kuulla asioiden eri puolet. Haluan, että ihmiset tulevat kuulluksi, olivat he asiasta, mitä mieltä tahansa, Tolonen päättää.