Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Blogit

Pankin säilymisen puolesta kerätty adressi keräsi yli 2000 nimeä: ”Lopettamispäätös pitää perua”

Vilppulassa on kerätty 2 146 nimeä käsittävä adressi Pohjois-Hämeen Osuuspankin Vilppulan konttorin lopettamispäätöksen perumiseksi. Adressi saatekirjeineen luovutettiin Pohjois-Hämeen Osuuspankin toimitusjohtaja Pertti Pyykölle ja hallituksen puheenjohtaja Sami Kouvoselle . – Olemme erittäin kiitollisia, että olette aktiivisia ja ymmärrämme huolenne konttorin lopettamisesta. Otamme adressin vastaan ja käsittelemme asiaa seuraavassa hallituksen kokouksessamme ennen juhannusta, Pyykkö ja Kouvonen toteavat. Adressia olivat vastaanottamassa Pyykön ja Kouvosen lisäksi hallituksen jäsenet Asko Kultala , Anne Kurjanen , Leena Ekola ja Mänttä-Vilppulan konttorin pankinjohtaja Ritva Vuori-Salo . Adressin vastaanottajille luovuttivat Tauno Mäkelä , Arto Lampinen ja Mirja Rantanen . Mäkelä totesi saatesanoissaan, että Vilppulan konttorin toiminta-alueella on riittävästi väestöä, jotka tarvitsevat pankkipalveluita ja mahdollistavat myös kannattavan pankkitoiminnan. – Vilppulan keskustan alueella asuu noin 2500 ihmistä, joista yli 30 prosenttia on yli 65-vuotiaita. Konttorin toiminta-alueeseen kuuluu myös Pohjaslahti. Yhteensä väestöä alueella on 3000–4000 henkeä, Mäkelä summaa. – Suomessa on kymmenittäin pankin konttoreita, joiden toiminta-alueella asuu vähemmän ihmisiä, mitä Vilppulassa. Haapamäen Seudun Osuuspankin Kolhon konttorinkin alueella asuu vain noin 1300 henkeä. Suurin huoli adressin allekirjoittaneilla on ikäihmisistä sekä muista, joilla ei ole autoa eikä nettiä. Mäkelä toteaakin, että he eivät pysty kävellen, pyörillä tai kelkoilla käymään hoitamassa pankkiasioitaan Mäntässä asti. – Minulla ei ole pankkikorttia eikä nettiä. Enkä minä uskalla tällä ikää enää alkaa opettelemaan verkkopankkien tai muiden käyttöä. Minulla on onneksi auto, jolla pystyn vielä ajamaan, mutta monella muulla syrjäkylillä asuvalla ei ole sitäkään, huomauttaa Mirja Rantanen. Mäkelän mukaan pankin taloustilanne ei riitä selitykseksi konttorin sulkemiselle, sillä Pohjois-Hämeen Osuuspankin kannattavuus on kunnossa ja vuoden 2018 tilinpäätös näyttää 2,3 miljoonan tulosta. Pohjois-Hämeen Osuuspankin edustajiston terveiset pankin johdolle toi Lampinen, joka totesi edustajiston odottaneen heidän kuulemistaan asiassa. – Missä muussa yrityksessä hallitus toimii omistajiaan, omistaja-asiakkaitaan kuulematta. Asia tullaan läpikäymään vuoden 2019 tilinpäätöstä käsiteltäessä keväällä 2020, Lampinen toteaa. Lampinen ja hänen kanssaan saatteen allekirjoittanut Alli Mäkinen ovat sitä, mieltä että Vilppulan konttorin lopettamispäätöksellä tulee olemaan vaikutuksensa vuoden 2019 tilinpäätökseen ja varmemmin vuoden 2020 lukuihin niin pankki- kuin vakuutustoiminnan suhteen. – Tulemme edustajistossa tarkasti seuraamaan, mikäli Vilppulan konttorin sulkemispäätöstä ei peruta, kuinka asiakkaiden asioiminen muihin konttoreihin on järjestetty, Lampinen sanoo. Kouvosen mukaan päätöksellä ei ole tarkoitus kiusata tai syrjiä ihmisiä, vaan kyse on vastuullisesta päätöksestä, jossa huomioidaan pankin vakavaraisuus myös jatkossa. – Meillä on Mänttä-Vilppulassa OP-ryhmällä vielä toimiva konttori. Hyvin harvalla muulla pankilla on konttori joka kunnassa. Osalla konttorit ovat jopa 100 kilometrin välein, Kouvonen sanoo. Toimitusjohtaja Pyykkö muistuttaa, että nykypäivänä pankkipalvelut ovat paljon muuta kuin käteisen nostamista ja laskun maksua konttorilla. – Mobiili- ja verkkopalvelut ovat suosituimpia. Laskuja pankin kassalle maksetaan enää muutaman prosentin verran. Käteisellä laskuja ei ole pankin kassalle voinut maksaa enää kahteen vuoteen, Pyykkö kertoo. Pyykkö sanoo, että he ymmärtävät niitä, joilla ei ole verkkopalvelutunnuksia ja pankkiasiointi on hankalaa muutosten myötä, mutta tällaisia asiakkaita pankilla on nykypäivänä todella vähän. – Seuraamme konttorissa asiointia jatkuvasti ja sen mukaan asiakas käy keskimäärin konttorissa hoitamassa pankkiasioita kerran kolmessa vuodessa. Muutama vuosi sitten se oli vielä kerran vuodessa. Tulevaisuudessa ei perinteisiä konttoreita ole enää ollenkaan, Pyykkö sanoo. Pyykön mukaan pankkialalla kilpailu on kovaa ja Osuuspankkiin verrattuna esimerkiksi Nordea ja Danske Bank ovat kustannustehokkaampia, vaikka niillä ei ole konttoreita Mänttä-Vilppulassa. – Väen väheneminen on Mänttä-Vilppulassa koko maan ennätysluokkaa ja se näkyy meillä tärkeimmän tuotteemme eli asuntolainan vaatimattomana kysyntänä. Lasku on ollut voimakasta jo useita vuosia, Pyykkö harmittelee.