Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Koronavirus Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö Blogit

Luotan sinun armoosi, saan iloita avustasi

Armo ja armahtaminen ovat arkikielessä vähemmän käytettyjä sanoja. Ne vievät ajatukset tiukkoihin paikkoihin. Rikollinen voi saada armahduksen tuomiostaan. Me voimme armahtaa toisiamme luopumalla jostain, minkä he ovat kokeneet liian raskaana vaatimuksena. Kun me olemme heikkoja emmekä pysty toteuttamaan omia vaatimuksiamme, silloin olisi hyvä armahtaa itseään. Olipa sitten kysymyksessä riippuvuus terveelliseen tai epäterveelliseen tottumukseen, voimme uupua niin, ettemme jaksa. Liika tiukkuus on aina pahasta. Ja sen huomaa usein vasta jälkikäteen. Hellitä vähän, ole itsellesi armollinen. Raamattu opettaa, että ihmisen asia ei ole tuomita, sillä tuomiovalta kuuluu yksin Jumalalle. Toivotaan, että me armahtaisimme toisiamme ja edistäisimme oikeuden ja hyvyyden toteutumista. Kuulumme syntisten seurakuntaan, joka elää Jumalan anteeksiantamuksesta. Roomalaiskirjeen mukaan kukaan ei elä eikä kuole itseään varten vaan Herran omana. Kristus kuoli ja heräsi elämään sitä varten, että hän olisi niin kuolleiden kuin elävienkin Herra. Kuinka sitten voisit tuomita veljesi tai halveksia veljeäsi? Kaikki me joudumme Jumalan tuomioistuimen eteen. Jeesus sanoo: ”Olkaa valmiit armahtamaan, niin kuin teidän Isännekin armahtaa. Älkää tuomitko, niin ei teitäkään tuomita. Älkää julistako ketään syylliseksi, niin ei teitäkään julisteta syyllisiksi. Päästäkää vapaaksi, niin teidätkin vapautetaan. Antakaa, niin teille annetaan. Runsas mitta, tiiviiksi paineltu, ravisteltu ja kukkurainen, annetaan teidän syliinne. Niin kuin te mittaatte, niin teille mitataan.” Rukoillaan. Herra Jumala, taivaallinen Isä. Sinä annat synnit anteeksi ja nostat langenneet. Armahda meitä, jotka tuomitsemme toisen, mutta emme näe omaa suurta velkaamme. Varjele meitä omahyväisyydestä ja ylpeydestä. Anna meille kykyä kohdella lähimmäisiämme oikein ja armahtavasti. Aamen. Sirpa Riihimäki on Juupajoen kappalainen