Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Koronavirus Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö Blogit

Mielipide: Haapamäen radat olisi sähköistettävä

MIELIPIDE Haapamäen kautta kulkevien ratojen sähköistämisasia on nyt noussut eri yhteyksissä esille. Asia on tosin nostettu tavoitteeksi rautatiehallinnossa ensimmäisen kerran jo vuonna 1958, jolloin esitettiin radan Tampere–Haapamäki–Seinäjoki sähköistämistä. Asian tultua poliittiseen käsittelyyn siihen tuli viiveitä, ja nykyisellään sähköistettyä on vasta osuus Tampere–Orivesi. Haapamäen radoista suurimmat matkustaja- ja tavaramäärät liikkuvat tällä hetkellä etelään suuntautuvalla Tampereen radalla. Olisi ehkä mielekkäintä tämän takia aloittaa sähköistyksen suunnittelu ja toteutus juuri tältä osuudelta jo ensi vuonna 2021. Tätä varten tarvittaisiin ensi vuoden budjettiin rahoitus ja seuraavalle vuodelle kaikille muille Haapamäeltä lähteville radoille, jotta kokonaisuudesta saataisiin toimiva. Olen lähestynyt tässä asiassa kansanedustajia Arto Pirttilahtea ja Jouni Ovaskaa . Pidän varsin myönteisenä asiana, että nyt sekä Etelä-Pohjanmaan liitto että osaltaan myös rannikon ruotsinkielistä Pohjanmaata edustavat tahot Vaasan kaupunkia myöten ovat lähteneet esittämään Vaasa–Seinäjoki–Haapamäki–Jyväskylä rataosuuden vielä sähköistämättä olevan osuuden sähköistämistä. Juuri yhteistyötä tarvitaan, jos asiassa halutaan edetä. Kuten tunnettua, Keski-Suomen liitto on jo kolmatta vuotta sitten kolmen keuruulaisen maakuntavaltuutetun aloitteen pohjalta esittänyt Haapamäen kautta kulkevien ratojen sähköistämistä. Nyt Keuruun kaupunginjohtaja Hannu Mars Kauhavalta Keuruulle tulleena on hienosti saanut pohjalaisetkin mukaan asiaan. Suomi on täynnä erilaisia ratavisioita ja ratojen parannusehdotuksia. Näiden joukkoon ehdotukset Haapamäen ratojen sähköistämisestä sopivat oikein hyvin. Suomessa pitäisi nyt herätä realistiseen kustannustietoisuuteen ja selvittää, millä investoinneilla voitaisiin purkaa nykyiset raideliikenteen pullonkaulat olemassa olevaa rataverkkoa kehittäen. Haapamäen radat tarjoaisivat tähän hyvät vaihtoehdot. Sähköistys sujuvoittaisi tavaralogistiikkaa. Ei tarvittaisi käyttövoiman takia veturien vaihtoja eikä niiden jälkeen jarrujen koestuksia. Henkilöliikennettä radoillamme voitaisiin lisätä, jos täällä olisi mahdollista käyttää pääkaupunkiseudun liikenteestä vapautuvia sähköjunia. Nykyinen kiskobussien määrä on maksimaalisessa käytössä, ja liikennetarjonnan kasvu radoillemme vaatii siksi lisää junakalustoa. Jos maassamme halutaan lisätä joukkoliikenteen käyttöä, siihen pitää tarjota mahdollisuuksia ja luoda edellytyksiä niin juna- kuin bussiliikenteellekin, joiden molempien käyttö kasvaa tarjonnan kasvun ja vaihtoehtojen myötä. Lauri Oinonen, Keuruu