Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Blogit

Segerstråle ja Schjerfbeck avasivat Gösta pienen taidekirjaston

Vuorineuvos Gösta Serlachiuksen suosikkitaiteilijat sekä taidesäätiön kokoelman helmet pääsevät huomion keskipisteeseen uudessa kirjasarjassa. Taskukokoinen Göstan pieni taidekirjasto -sarjan (Parvs, 2019) jokaisessa kirjassa yhdistyy taide-, henkilö- ja kokoelmahistoria. Sarjan ensimmäisen osan Lennart Segerstrålesta kirjoittanut Timo Valjakka sanoo teosten olevan pieniä, mutta painavia kirjoja. –Idea lähti siitä, kun mietimme, miten taidesäätiön kokoelman painopisteet voisi esittää suurelle yleisölle. Sain idean kirjasarjaan 1950–1960 -luvuilla ilmestyneistä WSOY:n pienistä taidekirjoista. Ehdotin ideaa Pauli Sivoselle ja hän innostui siitä, Valjakka kertoo. Kirjojen pienessä koossa on ajateltu sitä, että niitä voisi lukea linja-autossa tai junassa sekä niiden mukana kuljettaminen on helppoa. –Kirjoissa on lähdetty Serlachiuksen kokoelman näkökulmasta ja täydennetty muualla olevilla tärkeillä teoksilla, Valjakka kertoo. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Kirjasarjan teokset ilmestyvät aina kaksi kerrallaan, joten sarjan julkistamisen yhteydessä julkaistiin Valjakan kirjoittama kirja Segerstrålesta sekä Marja-Terttu Kivirinnan kirjoittama, sarjan toinen osa Helene Schjerfbeckistä . –Schjerfbeck on harvoja naistaiteilijoita, joiden teoksia on Gösta Serlachiuksen kokoelmissa. Itse olen tehnyt Schjerfbeckistä väitöskirjan ja nähnyt lukuisia hänen näyttelyitään. Tämän pienen kirjan kirjoittamisprosessi oli intensiivinen ja lyhyt, mutta tiedon kiteyttämisessä oli iso työ, Kivirinta analysoi. Göstan pieni taidekirjasto -sarja jatkuu, mutta vielä ei ole päätetty, kuinka monta osaa sitä tehdään.