Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Blogit

Raakaa materiaalia

Pekilon ensimmäisessä kerroksessa on lattialla vastassa noin kaksi tuhatta kiloa raakaa, vilppulalaisesta maaperästä nostettua savea. Kuvanveistäjä Minna Kangasmaan Prima Materia vetää puoleensa jo pelkän kokonsakin puolesta. Näyttelytilaan tuotu savi kiehtoo ja houkuttelee luokseen tutkimaan sitä lähemmin. Savi on kuvanveistossa yleisesti käytetty ja monelle tuttu materiaali, mutta se on yleensä totuttu näkemään teoksissa poltettuna. Saven pinta näyttää valuvan ja lainehtivan niin paljon, että vaikuttaa melkein kuin savi eläisi, kuten se tavallaan tekeekin. Savi nimittäin on kuivunut kesän mittaan ja kuivuessaan lohkeillut ja kutistunut, se on taideteos, joka muuttaa koko ajan muotoaan. Lattiassa saven ympärillä on nähtävissä jäljet, mistä sen liike on alkanut. Mäntän kuvataideviikkojen tämän vuoden teeman Ihmisen aika valossa jäljet lattiassa tuovat mieleen myös ajatuksen ihmiskunnan luontoon jättämästä jäljestä. Teos muistuttaa ihmisen ajan alkupisteestä Teoksen nimi Prima Materia ja siinä käytetty savi raakana materiaalina muistuttaa myös ihmisen ajan alkupisteestä. Mieleen tulee ajatus Raamatun luomiskertomuksesta, jossa Jumala luo ihmisen maasta, ihmisen, joka puolestaan käyttää samasta maasta nostamaansa savea luodakseen käyttöesineitä ja taidetta. Kangasmaa on kuvanveistäjänä monipuolinen materiaalinkäyttäjä. Prima Materia on varsin käsitteellinen teos ja siksi monitulkintainen, kuten muutkin Kangasmaan esillä olevat teokset. Keskeiseksi teemaksi nousee materiaalin ehdoilla työskenteleminen. Onko taidetta mahdollista tehdä luonnon ehdoilla? Prima Materiassa materiaalin ehdoilla työskenteleminen on viety äärimmilleen. Polttamaton, raaka savi luo näyttelytilaan uudelleen sen luonnon, jonka läsnäolon ja merkityksen tunnumme välillä unohtavan. Se muistuttaa ihmisen ja luonnon välisestä yhteenkuuluvuudesta ja siitä, että mahdumme halutessamme myös samaan tilaan.