Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö Blogit Verotiedot

Sassin ongelmia

MIELIPIDE Sassin aluetta on aiemminkin tarjoiltu kaupungin ostettavaksi. Ehkä tarkoituksena päästä eroon maa-alueesta, joka on toiminut teollisuuden kaatopaikkana ja siten alueen saneerauksesta. Haudatun materiaalin määrää eikä laatua eikä paikkoja tuskin kukaan enää tietää eikä kerro vaikka tietää. Edellisellä tarjouskerrallakin maankäyttölautakunnassa ostamista perusteltiin muun muassa lentokentällä ja museokoneyhdistyksen lentokonehallilla. Kauppa peruuntui kun selvisi, että alue on toiminut teollisuuden kaatopaikkana ja lentokonehallin oletetun huonon kannattavuuden vuoksi. Mikä nyt on muuttunut, museokoneita lienee edelleen yhtä vähän ja jätteet odottavat löytäjäänsä. Ruoveden kunta kertonee mieluusti mitä Kotvionniemen saneeraus tuli maksamaan, kun saastunut maa-aines piti kuljettaa peitettynä Riihimäelle ja eri autoilla uutta maa-ainesta tilalle. Kahdenkymmenen kilometrin ja kahdenkymmenen minuutin ajomatkan päässä on kolme kilometriä pitkä Finnavian ylläpitämä Hallin lentokenttä, jonne voivat laskeutua kaikki mahdolliset ilma-alukset. Kentän toisella laidalla on pienkoneiden ja purjekoneiden hallit ja kentän toisella laidalla Patrian ilmailuteollisuuden tuotantolaitokset. Vastaavaa synergiaa tuskin löytyy muualta. Aivan kuten Hessu edellisessä KMV-lehdessä kirjoitti. Ei riitä että kenttä kunnostetaan, salaojitetaan, viemäröidään ja päällystetään sekä aidataan ja valaistaan, varustellaan ja vartioidaan. Sitä pitää myös ylläpitää, jotta siltä lentokoneen omistavat yritysjohtajat voivat aamuisin omasta hallistaan kentälle rullata ja ilmaan nousta ja iltaisin kotiin palata ja koneensa pihahalliinsa rullata. Lentokentänpidon tulee olla aivan eri luokkaa kuin kaupungin tien- ja katujenpito nykyisellään on. Sassin hangaarin rakentamispäätöksessä, KMV-lehti, ei mainittu hangaarista perittävää vuokraa, vain että yhdistys voi vuokrata sitä edelleen, siis lentokoneiden säilytystiloja. Tästä herää kysymys yhdistysten yhdenvertaisesta kohtelusta. Toisilta peritään kovaa vuokraa ja toisille kaupunki rakentaa ja tarjoaa ilmaiset tilat joilla voi vielä tehdä bisnestä. Nyt voisi olettaa että kaupunki tarjoaa Keuruselän Pursiseuralle ilmaiset laituri- ja talvisäilytyspaikat – varsinkin kun pursiseura joutuu purkamaan ylläpitämänsä Sassin venesataman ja tukikohtansa laitureineen ja nostureineen Sassin hankkeen tieltä – nyt ennen kuin yhtään tonttia on myyty tai mitään uutta on alettu rakentaa. Olisi kiinnostavaa lukea hangaarista ja lentokenttätoiminnasta laadittu liiketoimintasuunnitelma. Pakko kuitenkin todeta, ettei Mänttä-Vilppulalta ainakaan puutu rohkeutta ryhtyä uusiin hankkeisiin eikä pelkoa että Sassi olisi jatkoa listaan Loilanniemen luxus golfkenttä–lomakylä, Pättiniemen lomakylä, Hietalanniemen lomakylä. Kaikissa yhteisenä tekijä on ollut varakkaille, venäläisille, liikemiehille ynnä muille sellaisille, suunnatut hankkeet ja ettei oletetulta kohderyhmältä taidettu kysyä mielipidettä miksi tulisimme juurikin tänne. Sassi projektissa näyttää kuin päättäjät olisivat osaamisalueensa ulkopuolella – eikä käy kateeksi. Ps. Sassi projektin kannalta ilmastokeskustelu tuli hyvään aikaan, koska vielä ehtii peruuttaa. Vähän taustoja ”Ps. Sassi projektin kannalta ilmastokeskustelu tuli hyvään aikaan, koska vielä ehtii peruuttaa.”