Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö Blogit Verotiedot

Mielipide: Liikennemerkkien asettajat koulutukseen

MIELIPIDE Lukija kysyi Kari Anttilalta lisäkilven merkityksestä kielletyn ajosuunnan merkissä ja sai tiedon, että lisäkilpeä ei saa olla. Sen merkin kanssa hölmöillään oikein urakalla. Pyöräillessäni ja rullaluistellessani Helsingin seudulla näin vastaavia enemmänkin. Nokkakolarista ei ole väliä, jos on ajamassa pihaan, on huoltoajossa tai ajaa korkeintaan kahta kymppiä. Kyseiset yhdistelmät ovat naurettavia mutta myös vaarallisia. Lähes vuosittain ajetaan nokkakolareita moottoriteillä siksi, että joku on ajanut väärästä rampista tielle. Esimerkkinä tästä ja lisäkilven todennäköisestä vaikutuksesta koettiin joitakin vuosia sitten Espoossa. Tunnettu kirjailija yritti Ison Omenan kohdalla väärästä rampista Länsiväylälle ja ajoi nokkakolarin. Onnea oli kasapäin mukana. Kukaan ei kuollut. Uskoisin tilanteen kehittyneen seuraavalla tavalla: Kirjailija törmäsi ensin liikenteenjakajaan, mutta pystyi jatkamaan matkaa kohti Turkua. Tiesi, että moottoritien ylittävältä sillalta ajetaan jälkimmäisestä rampista tielle. Tuli sillalle ja ohitti yhden rampin ennen siltaa. Kääntyi sitten seuraavasta vasemmalle eli Turun suuntaan. Edessä oli kyllä kielletyn ajosuunnan merkki, mutta sellaisenhan saa ohittaa, jos on todellinen tarve. Aiempi törmäys mietitytti edelleen aiheuttaen hajamielisyyttä, tuhoisin seurauksin. Liikennemerkkien pystyttäjille pitäisi asettaa edes jonkinlainen pätevyysvaatimus ja järjestää koulutus, jonka turvin vaatimuksen voi täyttää. Olen useasti puuttunut näihin hölmöilyihin, mutta maallikon asiantuntemukseen ei uskota. Varmaan koulutuksen ammattilaisiin eli liikenneopettajiin uskottaisiin. Olisiko aika aloittaa kampanja asian puolesta? Vältyttäisiin muutamalta turhalta kuolemalta vuosittain. Eikä maksaisi paljon. Kirjoittaja on Mänttä-Vilppulasta.