Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Koronavirus Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö Blogit Verotiedot

Liikuta lastasi, älä asenteitasi

Lasten ja nuorten liikkumisesta ja liikuntamäärän vähyydestä ei voi koskaan puhua liikaa. Yleinen suositus on, että lasten ja nuorten tulee liikkua vähintään 1–2 tuntia päivässä monipuolisesti ja ikään sopivalla tavalla. Liikkuminen tai liikunnan harrastaminen ei tietenkään tarkoita sitä, että jokaisen lapsen pitäisi urheilla ohjatusti ja tavoitteellisesti. Jo ulkona leikkiminen ja koulumatkojen kulkeminen kävellen tai polkupyörällä riittää. Mutta miksi meitä tarvitsee jatkuvasti muistuttaa liikunnan tärkeydestä? Toki nykymaailma on tuonut mukanansa jos jonkinlaiset älylaitteet, pelit ja viihdykkeet, jotka haukkaavat nopeasti lapsen tai nuoren vapaa-ajasta suuren palan. Mutta uskaltaisin väittää, että yhtä suuri merkitys kuin älylaitteiden jatkuvalla käytöllä on lapsen omilla vanhemmilla ja heidän asenteillaan liikuntaa kohtaan. "Vanhemman kielteinen asenne ei saisi vaikuttaa lapsen mielipiteeseen." Aikuisen asennemuutoksen tekeminen liikuntaa tai jopa vain yksittäistä lajia kohtaan on usein hankalampaa kuin lapsen älylaitteen käytön rajoittaminen. Kuten Kunnon Kuntalaiseksi valittu Anne Innanmaakin haastattelussaan toteaa, ei vanhemman kielteinen asenne tiettyä liikuntalajia kohtaan saisi vaikuttaa lapsen mielipiteeseen lajia kohtana. Kovin usein kuulee aikuisten suusta, kuinka omat huonot muistot tai kokemukset esimerkiksi hiihtämisestä, ovat vaikuttaneet siihen, etteivät he enää ikinä suostu lajia edes kokeilemaan. Ei, vaikka oma lapsi haluaisi hiihtää äidin tai isän kanssa. Jotkut jopa välttävät suksien hankintaa lapselle, etteivät vain joutuisi hiihtämään. Samalla he huomaamattaan juurruttavat lapselle jo valmiiksi oman asenteensa ja negatiivisen suhtautumisen lajiin, jota lapsi ei koskaan ole edes päässyt kokeilemaan. Miksi pilata lapsen ilo ja into liikuntaan ennen kuin se on edes päässyt syttymään? Eikö olisi tärkeämpää antaa lapselle mahdollisuus iloon ja liikkumiseen monipuolisesti? En väitä itsekään olevani tässä suhteessa puhdas pulmunen. Olen aina inhonnut luistelua, koska olen siinä todella huono ja hyvässä muistissa ovat luistelun jälkeiset todella kipeät jalat. Olen kertonut asian avoimesti omille lapsilleni, mutta kannustanut heitä kokeilemaan lajia. Nyt he molemmat lätkivät kiekkoa jäähallissa ja luistelevat paremmin kuin minä koskaan. Ja kuinka ollakaan, itsellänikin on alkanut syttyä kipinä luistelua kohtaan.