Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö Blogit Verotiedot

Vilppulan yhteiskoululaiset opiskelivat saksankieltä ja kulttuuria Berliinissä: ”Opintomatka oli mahtava elämys eikä unohdu ikinä”

Vilppulan yhteiskoulun yhdeksäsluokkalaiset saksanopiskelijat tekivät opintomatkan Berliiniin 23.–26. syyskuuta. Sekä oppilaat että vanhemmat innostuivat omarahoitteisen opintomatkan järjestämisestä, joten suunnittelu oppilaiden ja huoltajien kanssa aloitettiin alkuvuodesta. Opettajan mukaan matka vaati paljon järjestelyjä ja sopimisia, joten valmistelut piti aloittaa jo hyvissä ajoin keväällä, ja silti viimeiset asiat varmistuivat vasta matkaa edeltävinä päivinä. Avustuksia matkan rahoittamiseen saatiin myös paikallisilta tahoilta. Matkaan lähtivät oppilaat Hilla Hämäläinen , Alma Irjala , Laura Nalli ja Kuisma Nieminen huoltajineen sekä opettajat Anna-Liisa Hildinger ja Veli-Pekka Lampinen . Koska perillä oltiin kolme päivää, aikataulu oli tiukka. Mistään lomamatkasta ei ollut kyse. Joka päivälle riitti nähtävää ja koettavaa aamuvarhaisesta iltamyöhään. Tarkoituksena oli tutustua saksankieliseen kulttuuriin ja kokeilla koulussa opitun kielitaidon toimivuutta ihan autenttisessa ympäristössä, ja se onnistui hyvin. Lisäksi pikkukaupungin nuoret saivat tuntumaa kansainväliseen miljoonakaupunkiin. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Ohjelmassa oli muun muassa vierailu Saksan eduskuntaan eli Bundestagiin, jossa tutustuttiin eduskuntalaitoksen toimintaan, ja kouluvierailu Friedensburg-Oberschuleen ja tutustumista saksalaiseen kouluarkeen ja saksalaisiin nuoriin. Isäntiä kiinnosti Suomen koululaitoksen toiminta ja muun muassa Pisa-menestys. Iltaohjelmana ollut hauska Strahl-nuorisoteatterin Klasse Tour -näytelmä pantomiimeineen ja beatbox-äänitehosteineen tarjosi unohtumattoman elämyksen. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Lisäksi käytiin 2. maailmansodan juutalaisuhrien muistomerkillä ja juutalaismuseossa, annettiin Mänttä-Vilppulan taidekaupungin saksankielistä esittelyaineistoa vierailukohteisiin ja maistettiin muun muassa tyypillistä berliiniläistä currywurst-makkaraa. Opintomatka oli mahtava elämys eikä unohdu ikinä. Laura Nallin matkapäiväkirja Maanantai 23.9. Tänään lähdimme kohti Berliiniä. Junalla Vilppulasta Tampereelle ja Tampereelta Tikkurilan kautta Helsinki-Vantaan lentokentälle. Kentällä meillä oli monta tuntia aikaa ennen koneen lähtemistä. Odotellessa luimme Suomen eduskunnasta ja Saksan parlamentista. Kävelimme terminaalit päästä päähän ja kävimme syömässä. Sitten odotimme. Ja odotimme. Ja odotimme. Tuli aika, jolloin alkuperäisen suunnitelman mukaan koneen olisi pitänyt jo lähteä. Konetta ei näkynyt. Ja taas me odotimme. Ja odotimme. Olimme olleet kentällä kuusi ja puoli tuntia, kun kuulutettiin, että koneeseen nousu alkaa kahdenkymmenen minuutin kuluttua. Kaksikymmentä minuuttia kului. Kului puoli tuntia. Sitten kuulutettiin, että koneemme laskeutumisessa oli ollut ongelmia moottorin kanssa ja mekaanikko oli tulossa katsomaan moottoria. Mekaanikko tuli ja meni, ja vihdoin me pääsimme nousemaan koneeseen. Siinä vaiheessa olimme olleet lentokentällä melko tarkasti seitsemän tuntia. Kone nousi pimeälle taivaalle. Hämärästä koneesta pääkaupunkiseudun valot näkyivät selkeästi. Minulle itselleni se oli hieno kokemus, sillä lukuisista lennostani huolimatta en ollut koskaan aiemmin lentänyt pimeällä. Alhaalla aukeava valomeri näytti todella kauniilta. Lentokoneessa aika tuntui menevän nopeasti ja pian oltiinkin jo Tegelin lentokentällä. Sieltä menimme taksilla hotellillemme. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Tiistai 24.9. Aamulla oli aikainen herätys, joka tuntui kauhealta pitkän päivän ja lyhyen yön jälkeen. Suuntasimme kohti Bundestagia, Saksan parlamenttia. Siellä kuulimme Bundestagin toiminnasta, esitimme kysymyksiä ja kävimme syömässä. Se oli mielenkiintoista. Sitten jatkoimme matkaamme Brandenburgin portille ja juutalaisten joukkotuhon muistomerkille ja muistomerkin yhteydessä olevaan museoon. Siellä käyminen oli hyvin tyhjentävä kokemus. Sieltä lähdettyämme etsimme Hop-on-hop-off -bussin ja hyppäsimme kyytiin. Bussi kiersi Berliinin keskustan nähtävyyksiä. Nähtävyydet olivat hienoja. Bussista käsin oli helpompi hahmottaa mitä on missäkin, koska Berliini on niin suuri kaupunki. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Reitin kuljettuamme nousimme S-Bahniin eli raitiovaunuun, jolla matkustimme keskustan toiselle puolelle. Siellä kävimme syömässä tyypillisessä saksalaisessa ravintolassa. Ruoka oli todella hyvää ja täyttävää. Ruokailun jälkeen menimme nuorisoteatteriin, jossa näyttelijöillä oli päässään heidän itsensä tekemät maskit. Esitys oli pantomiimi, joten meidän oli helppo ymmärtää mitä tapahtui. Tarina kertoi luokkaretkestä. Esitys oli hauska ja hienosti toteutettu. Teatterista suunnistimme takaisin hotellille ja menimme nukkumaan. Keskiviikko 25.9. Tämän aamun herätys houkutteli vielä eilistäkin vähemmän. Herätys soi kuuden jälkeen ja erityisen kamalaa siitä teki yli puolen yön venähtänyt nukkumaanmeno. Päivästä tuli kuitenkin oikein mukava. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Aamuinen kävely kirpeässä syysilmassa piristi ennen koko matkamme jännittävintä osuutta. Tänään pääsimme vierailemaan saksalaisessa koulussa! Ensin meille esiteltiin koulua ja sitten me pääsimme ensimmäiselle tunnille. Oppilaat olivat 12-luokkalaisia eli 16–17-vuotiaita. Heillä oli englantia ja pääsimme keskustelemaan ryhmissä kotimaidemme ja koulujärjestelmiemme eroista. Toisella tunnilla pääsimme osallistumaan kuvataiteen tunnille. Molemmat tunnit kestivät 90 minuuttia. Tuntien jälkeen lähdimme hotellille, josta jatkoimme matkaa Alexanderplatzille ostoksille. Loppuillan vietimme Alexanderplatzilla ja sen läheisyydessä shoppaillen, tavarataloja ja ostoskeskuksia kierrellen ja omatoimisesti Berliiniin tutustuen. Hajaannuimme eri puolille Berliiniä ja lähdimme hotellille omia reittejämme. Osa porukasta tuli muita myöhemmin kierrettyään Kurfürstendammin, kalliin ostoskadun kautta. Tänä iltana pääsimme nukkumaan aikaisemmin kuin muina iltoina ja saimme nukkua aamulla pidempään. Torstai 26.9. Heräsin aamulla muita aikaisemmin ja katselin hotellihuoneemme ikkunasta aamuauringossa kylpevää Berliiniä. Oli kaunista, ja oli mukava katsella kadulla kulkevia berliiniläisiä. Muiden herättyä lähdimme aamupalalle: sämpylöitä, paahtoleipää, leikkeleitä, juustoa, hedelmiä ja sen sellaista. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Aamupalan jälkeen lähdimme kiertelemään hotellin lähialuetta ja etsimään sopivaa lounaspaikkaa. Sellainen löytyi ja söimme maittavat ateriat ennen lentokentälle lähtöä. Menimme lentokentälle taksilla. Tällä kertaa kone tuli ajallaan ja pääsimme lähtemään. Helsingissä hyppäsimme junaan, jolla menimme Tampereelle. Tampereelta perheenjäsenemme tulivat hakemaan meitä. Vilppulan yhteiskoulun Berliinin opintomatkalaiset