Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö Blogit

Olisiko 70-luvun energiakriisin opeista apua?

MIELIPIDE Ilmastonmuutos puhuttaa. Keinoja sen hidastamiseksi kehitellään. Syksyn -73 Jom Kippur -sota aiheutti energiakriisin, jonka seurauksena Suomessakin alettiin kehitellä keinoja säästää energiaa. Ja hidastaa ilmastonmuutosta. Maanteille säädettiin kahdeksankympin kattonopeus, autotallien ja uima-altaiden lämmittäminen kiellettiin, huhut kertoivat jopa saunoihin vaadittavasta 80 asteen lämpökatosta. Eniten purnausta aiheutti määräys laskea asuntojen lämpötila 20 asteeseen. Pudotus oli kova yleisestä 25 astetta hipovista lukemista. Minäkin purnasin, mutta sitten päätin kokeilla. Olin palannut vanhaan kouluuni, josta minut potkittiin keväällä -62 valkoinen lakki päässä, tällä kerralla kateederin toiselle puolelle. Asuin vuosia pääasiassa tyhjillään olleessa perheemme vanhassa kotitalossa, joka lämpeni keskuslämmityspannussa poltetuilla kivihiilillä. Oli siis mahdollista säästää rahaa. Aloin vähitellen alentaa lämpötiloja. Lopputalvesta kävi kerran niin, että heräsin aamuyöllä tukalaan kuumuuteen. Lämpömittari näytti 16 astetta. Olin illalla tulta pannuun sytyttäessäni unohtanut sen sytyttyä kunnolla säätää termostaatin normaalitasolle. Korjasin asian ja kohta taas palattiin mukavaan 14 asteeseen. Se talvi ei tuntunut ollenkaan kylmältä, vaikka mittari väitti toista. Lämpötilaero sisä- ja ulkotilan välillä pieneni. Lisäksi sisälläkin oli mahdollista pitää kohtuullisesti vaatteita. Siksi tavanomainen lisäys ulos mentäessä riitti mukavasti. Lämmitys on Suomessa suurin yksittäinen kasvihuonepäästöjen aiheuttaja. Aloittamalla totuttelu kohtuullisiin sisälämpötiloihin lämmityskauden alusta lähtien onnistuu siirtyminen ilmastoystävällisiin asuinoloihin kivuttomasti. Ennen pitkää huomataan, että asumismukavuus paranee huomattavasti. Ja taloustilanne. Yhden asteen alennus lämpötiloissa alentaa energiankäyttöä ja siis myös kustannuksia viidellä prosentilla. Luontokin kiittää. Auton ratissa kannattaa miettiä, onko se pieni ”sallittu” ylinopeus todella tarpeen. Pitäytymällä rajoituksen mukaisissa vauhdeissa säästyy energiaa kohtuullisesti ilman mainittavaa ajanhukkaa. Hermotkin säästyvät. Juha Nikulainen