Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Koronavirus Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö Blogit

Kari Anttila neuvoo tasoristeyksistä: Vaikka on puomit, vilkuttimet ja kilkuttimet niin siitä huolimatta tarvitsee katsoa - Nämä varolaitteet ovat ihmisten tekemiä, ja ne joko toimivat tai sitten ei

Liikenneopettaja Kari Anttila on toiminut talven ja kevään ajan KMV-lehden liikenneasiantuntijana. Tällä kertaa hän neuvoo ajankohtaisesta teemasta, ajamisesta tasoristeyksessä. Mänttä-Vilppulassa on erittäin vaarallisia tasoristeyksiä ja kuolonuhreja on tullut. On ollut myös muita onnettomuuksia, viimeksi traktorin ja junan törmäys Kitusuontien tasoristeyksessä 14. toukokuuta. Anttilalta kysyttiin, miten autoilijan tulisi toimia tasoristeykseen saapuessa, ja onko eroa, kun lähestyy vartioitua tai vartioimatonta tasoristeystä? Samoin kysyttiin, mitä tasoristeyksiä hän pitää vaarallisimpina Mänttä-Vilppulassa ja miksi? Entä mitä mieltä Anttila on ylipäätään tasoristeysten ajokulttuurista paikkakunnalla? Kari Anttila vastaa: – Tieliikennelaki 7. pykälä Esteetön kulku junalle. Junalle on annettava esteetön kulku. Junalla tarkoitetaan tässä pykälässä jokaista rautatiekiskoilla kulkevaa laitetta. – Rautatien tasoristeystä lähestyvän tienkäyttäjän on noudatettava erityistä varovaisuutta ja mahdollisista suojalaitteista huolimatta tarkkailtava, onko juna tulossa. – Siis vapaasti suomennettuna; on hiljennettävä vauhtia, jalka pois kaasulta ja on katsottava onko junaa tulossa. Ja silmällä on paras katsoa. – Mahdollisista varolaitteista huolimatta on katsottava. Vaikka on puomit, vilkuttimet ja kilkuttimet niin siitä huolimatta tarvitsee katsoa. Nämä varolaitteet ovat ihmisten tekemiä ja ne joko toimivat tai sitten ei. – Olen omin silmin nähnyt, että Vuohijoentien tasoristeyksessä puomit laskivat vähäksi aikaa junan mentyä. Pakkaajankadun tasoristeyksessä useamman kerran punaiset valot syttyivät, puomi tuli alas, kellot kilkutti ja valot vilkutti. Autojonot kasvoivat molemmin puolin. Puomit nousi ylös ja aavejuna oli mennyt. Niin, luota näihin sitten. Se voi olla hengelle hupaa, jos jättää vilkaisematta. Tutkintoajossa, jos pää ei käänny ennen rautatien ylitystä, niin siitä seuraa automaattisesti hylkääminen ja päänkääntelyharjoituksia. – Vaarallisimpina pidän juuri vartioituja tasoristeyksiä, siis niitä, joissa on puomit. Kuljettajat luottavat liiaksi valoihin ja puomeihin. – Mänttä-Vilppulan alueella on useita rautatien tasoristeyksiä, ja yleisesti ottaen niihin suhtaudutaan hyvin välinpitämättömästi. – Suosittelen lämpimästi ennen rautatien ylitystä vilkaisua molempiin suuntiin. Myös liikennevaloissa. Voit lähettää Kysy Karilta -sarjaan liikenneaiheisia kysymyksiä paikkakunnalta. Sähköpostiosoite on toimitus.kmvlehti@sanoma.fi