Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö Blogit Verotiedot

Pirstaleista mosaiikiksi

Valmistuttuani Mäntän lukiosta 14 vuotta sitten, päädyin opiskelemaan Joensuun yliopistoon. Vaikka karjalainen elämäntyyli olikin pirkanmaalaiselle koltiaiselle alkuun kulttuurishokki, niin hiljalleen kotiuduin kampuksen punatiilirakennusten lomaan. Luentosalit tulivat tutuiksi, samoin ainejärjestötoiminta. Tunsin oloni kotoisaksi yliopistossa ja Pohjois-Karjalassa. Vaikka olin aika ahkera opiskelija, niin alkuun yksi päähänpinttymä ohjasi opiskelusuunnitteluani. Kolmen ensimmäisen vuoden ajan pyrin tekemään minimitutkintoa. Kävin vain kursseja, jotka sain sijoitetuksi tutkintooni. Opintopisteistä oli olevinaan hyötyä vain, jos se edisti tutkintokokonaisuuksien valmiiksi saamista. Pidin ihannetilanteena, että lopulta olisin maisteri, jolla valmistuessaan ei ole yhtäkään ”turhaan tehtyä” opintopistettä. Jossain kohtaa muistan havahtuneeni ajatukseni hölmöyteen. Itseäni vartenhan minun kuuluu opiskella! Yliopistoa yritettiin jo minun aikanani viedä kohti tehokkuustavoitteita ja maisterihautomoita, Kiirehtien ja tehostaen saattaa saada riittävästi tiedon pirstaleita, mutta puuttumaan jää kyky tehdä pirstaleista mosaiikki. Silloin ymmärrys ei ehdi muodostua kokonaisuuksiksi ja omat käsitykset jäävät vain opitun siteeraamiseksi. Havahtumisestani alkaen suunnittelin opiskeluani uudella tavalla. Aloin käydä myös sellaisilla luennoilla, jotka eivät olleet tutkinnon kannalta erityisen hyödyllisiä tai valmistumiseni kannalta järin merkityksellisiä, mutta minua kiinnostavia. Vaikka valkolakki on muuttojen yhteydessä hukkunut ja Joensuun kampusta kansoittavat nyt jo uuden sukupolven opiskelijat, niin olen tämän oppimisajatuksen halunnut kaivertaa ajattelutapaani. Liian kireälle säädetty tehokkuus ja hyötyajattelu karsivat pois sivujuonteita, joiden hyödystä putkitutkinnon suunnittelijat eivät osaa uneksiakaan. Tämä kolumni on tarkoitettu rohkaisuksi eritoten tänä keväänä ylioppilaiksi sekä ammattiin valmistuneille ynnä heille, jotka jo uurastavat jatko-opintojen parissa. Älkää opiskelko nihilistisesti vain sitä, mikä vaikuttaa vievän lyhintä ja vaivattominta tietä kohti tutkinnon asettamaa tavoitetta. Olkaa mieluummin laaja-alaisia. Valitkaa kursseja, harrastuksia, luottamustoimia, haasteita ja päähänpistoja, joita on hankala perustella tehokkuudella.