Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Koronavirus Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö Blogit Verotiedot

Varo heikkoja jäitä – Joulukuussa hukkui neljä ihmistä: ”Jäälle tulee aina lähteä ajatuksella, että jää voi tutuissakin paikoissa pettää”

Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliiton (SUH) keräämien ennakkotietojen mukaan joulukuussa hukkui neljä ihmistä koko maassa. Hukkuneista kaksi olivat miehiä, yksi nainen ja yhdessä tapauksessa sukupuoli ei ole tiedossa. Yksi hukkumista tapahtui jäihin vajoamisen seurauksena ja lopuissa kolmessa tapauksessa tapahtumien kulku ei ole selvillä. Tammi-joulukuun aikana on ennakkotilastojen mukaan hukkunut 90 ihmistä. Koko maassa varottava heikkoja jäitä Koko maassa on varottava heikkoja jäitä. Vaikka osin järvet ovat jo jäätyneet, on monin paikoin vedet vielä osin tai kokonaan auki. Tärkeintä on tiedostaa muuttuneet olosuhteet. Turvallisen jäällä liikkumisen edellytys on, että tuntee jään ja jäällä kulkemiseen liittyvät riskit sekä varustautuu oikein. – Tällä hetkellä vesillä ja jäillä liikkujien suurimpia vaaratekijöitä ovat kylmä vesi, heikot jäät ja muuttuvat sääolosuhteet. Kylmä vesi kangistaa ja veden varaan joutuminen, ilman oikeita turvavälineitä, voi olla kohtalokasta hyvinkin nopeasti, kertoo Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliiton viestintäasiantuntija Niko Nieminen . – Toistaiseksi jäälle lähtöä on syytä harkita tarkkaan. Vaikka osin jäätä olisikin jalankulkijan kestävät viisi senttimetriä, niin jään paksuus voi vaihdella suuresti pienelläkin alueella. Jäällä liikkumista tulisi välttää ennen kuin on täysin varma, että se on kantavaa koko liikkuma-alueellasi. Vesisade ja nollan yläpuolella oleva lämpötila voivat haurastuttaa jäätä nopeasti ja vaikeuttaa sen kantavuuden arviointia. Ylipäätään jäälle tulee aina lähteä ajatuksella, että jää voi tutuissakin paikoissa pettää, varoittaa Nieminen. Halkemat heikentävät jään kantavuutta Halkeamat heikentävät jään kantavuutta, vaikka ne eivät ulottuisikaan jään läpi. Erityisesti varottavia paikkoja jäällä ovat veden virtauksen vuoksi joet, järvien kapeikot, karikot, niemenkärjet, jokien ja purojen suistot, kaislikot, laivaväylät, sillat ja laiturit. – Jäällä liikuttaessa tulee aina olla järki mukana. Oikean varautumisen ja varustautumisen merkitys on oleellista. Jäälle lähtiessä tulee varustautua turvavälinein ja niitä on opeteltava käyttämään. Vähimmäisvarustukseen kuuluvat kaulalla käyttövalmiina roikkuvat jäänaskalit siltä varalta, että jää pettää. Jäälle ei tule lähteä yksin ja mukaan tulisi mielellään myös ottaa kättä pidempää jään kantavuuden koettelemiseen sekä vesitiiviiksi pakattuun reppuun vaihtovaatteet ja kännykkä, kehottaa Nieminen. Lähde: Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliitto (SUH) Jos itse putoat jäihin: Rauhoita itsesi. Huuda heti apua. Käänny siihen suuntaan, josta olit tulossa. Jos kuljit hiihtäen, irrota sukset, ellet muuten pääse ylös. Riko jäätä edeltäsi kyynärpäilläsi niin pitkälle kuin se särkyy. Ota naskalit käsiin, kohota uintipotkuilla itsesi vaaka-asentoon ja naskaleilla vetäen ponnista itsesi jään päälle. Kieri, ryömi ja konttaa kunnes olet varmasti kestävällä jäällä. Hakeudu nopeasti lämpimään ja vaihda kuivat vaatteet päälle. Jos joku toinen tarvitsee apuasi: Hälytä lisäapua, soita numeroon 112. Toimi ripeästi, mutta siten, ettet joudu itse uhriksi. Etsi mukaasi sopiva apuväline kättä pidemmäksi. Sellaiseksi sopii köysi, riuku, oksa tai oma takki. Lähesty pelastettavaa vahvan jään suunnasta eli siitä suunnasta, josta pudonnut on tullut. Konttaa ja ryömi viimeiset metrit. Auttaessasi levitä painon tasaamiseksi jalkasi. Auta autettavaa hakeutumaan nopeasti lämpimään tai toimita autettu jatkohoitoon.