Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö Blogit Verotiedot

Onko numeroarviointi vai sanallinen arvio parempi?

Opetushallitus on täsmentämässä perusopetuksen arviointia. Tarkoitus on lisätä arvosanojen vertailukelpoisuutta mikä lisäisi oppilaiden yhdenvertaisuutta. Kyse on muun muassa siitä, missä vaiheessa alakoululaiset saavat numeroarvioinnin todistuksiinsa. Tällä hetkellä koulut saavat päättää, miltä luokalta numeroarviointi alkaa 1.-7. -luokkien välillä. Suurin osa kouluista aloittaa numeroarvioinnin viidennellä tai kuudennella luokalla. Opetushallitus on kuitenkin saanut palautetta, että numeroarviointia kaivataan takaisin jo varhaisemmille luokille. Monien mielestä numerot pitäisi antaa jo kolmasluokkalaisille. Numeroarvioinnille pitäisi olla selkeät kriteerit, jotka pätevät kaikissa kouluissa. Ehkä myös vanhempien olisi helpompaa hahmottaa koululaisen osaamisen tasoa numeroinnin avulla. Sanallista arviointia on pidetty kannustavampana ja monipuolisempana kuin numeroarviointia. Arviointi voi kuitenkin vaihdella melkoisesti oppilaitoksesta toiseen ja koulun sisälläkin. Ongelma asiasta tulee siinä vaiheessa, kun arvio, olipa sanallinen tai numero, ei vastaakaan osaamisen tasoa. Jos samantasoisella osaamisella voi saada eri kouluissa eri numeron tai arvion, oppilaiden yhdenvertainen kohtelu yläkouluissa ja edelleen ammatti- tai lukio-opetuksessa vaarantuu. Yhtenäinen valtakunnallinen arviointikriteeristö palvelee oppilaiden etua.