Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Koronavirus Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö Blogit

"Kauteen sinkki kireällä"

MOOTTORIURHEILU Karting-autolla kilpaa eri luokissa ajanut ja kuudennelle kaudelleen lähtevä Josefiina Kulmala , 13, kertoo, että kausi starttaa heinäkuun ensimmäisenä viikonloppuna. Kausi käsittää neljä ajoviikonloppua, joissa ajetaan sekä lauantaina että sunnuntaina. Tällä kaudella alla on entistä isompi ja tehokkaampi auto Rotax Max Juniori -luokkaa tulevalla kaudella ajavalla Kulmalalla on allaan rungoltaan kookkaampi ja tehokkaampi auto kuin viime kaudella. Akseliväli on leveämpi, samoin pyörät ja koko ajokki on isompi. Moottori on sama kuin viime kaudella, mutta siinä ei ole kuristimia. Hevosvoimia moottorissa on 23. Uudella autolla Kulmala on ajanut radalla harjoituksissa 116 kilometriä tunnissa. Menestys kertoo, kuinka ura jatkuu tulevaisuudessa Viime kaudella Kulmala sijoittui kolmanneksi Rotax Max Ghalleghen Finland -sarjassa (RMC Finland). Kulmalan seura on Jämsän Äijät. –  Olisihan se mukavaa jos menestyisi tällä kaudella ja jos menestyy jatkossakin, niin voisihan sitä ajatella pärjäävänsä aikuisten sarjoissa asti, kertoo Kulmala. Ajotiimiin kuuluva isä, Vesa Kulmala arvioi, että helppoa ei menestys tule tulevalla kaudella olemaan, kilpailu tulee olemaan tiukkaa. Riippuen miten tuleva kausi sujuu, ensi kaudella luokka ja auto pysynevät kuitenkin samana. Jos luokka vaihtuisi, niin auton paino nousisi 20 kiloa. –  On ajettava niin sanotusti sinkki kireällä, eli kaasuvaijeri tiukalla, jos menestystä toivoo, arvioi isä Kulmala. Lähtö kilpailuun tapahtuu kuin formuloissa Auton ja kuljettajan pitää Rotax Max Juniori -luokassa painaa kilpailun jälkeen 145 kiloa. Vielä nyt joudutaan autossa käyttämään lisäpainona lyijyä. Ajopäivän aikana on useampi käynti radalla, on lämmittely, aika-ajo, alkuerä, esifinaali ja finaali. Ajettava matka finaalissa on reilut 20 kilometriä. Lähtö tapahtuu riveissä kuten formuloissa lentävällä lähdöllä. Ohittaminen on vaikeinta, paikat luotava itse –  Ajamisessa vaikeinta on ohittaminen, kertoo Josefiina Kulmala. Ohituspaikka on aina itse saatava luotua. Hyvin ajamiseksi ei riitä pelkkä ajoharjoittelu, vaan on pidettävä huolta myös fyysisestä kunnosta. Varsinkin kun ajokki vaihtui nopeampaan ja raskaampaan autoon. Josefiina Kulmala käy myös kuntosalilla ja lenkeillä, ihan ohjelman mukaan. Tänä vuonna ajamista on tullut harjoiteltua enemmän kuin aiemmin. Kehitys kuljettajana tulee aina uuden oppimisen myötä Josefiina Kulmala kertoo, että kehitystä ajajana tuli varsinkin viime vuonna, kun vaihtoi uuteen luokkaan. Kilpakumppaneita viivalle löytynee alkavalle kaudelle reilut 20. Lähimmät kilpakumppanit tulevat Tampereen seudulta. Sarjassa ajaa tulevalla kaudella myös muita tyttöjä, kuin Josefiina, mukana on myös 3-4 muuta tyttöä. Osa harrastustoimintaa ovat myös ystävät, joita harrastuksen parista saa. Josefiina Kulmalan tiimiin kuuluu Vesa Kulmalan lisäksi Mika Leinonen . "Hyvin ajamiseksi ei riitä pelkkä ajoharjoittelu, vaan on pidettävä huolta myös fyysisestä kunnosta."