Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Koronavirus Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö Blogit

Savosenmäen koulussa kehitetään lukutaitoa Lukuliike-hankkeessa

Savosenmäen koulu on valittu 45 koulun joukossa valtakunnalliseen Lukuliike-pilottihankkeeseen, jossa kehitetään lasten lukutaitoa. – Haku Lukuliikkeeseen oli keväällä, ja koko projekti piti aloittaa silloin, mutta korona sotki kuvioita jonkin verran. Vasta nyt syksyllä olemme päässeet suunnittelemaan, miten lukemista voitaisiin tehdä houkuttelevaksi oppilaillemme, rehtori Katri Tuominen kertoo. Lukuliike on kirjattu hallitusohjelmaan. Valtiovallan tavoitteena on edistää Suomessa asuvien lukutaitoa, erityisesti lasten ja nuorten. Savosenmäen koulussa suunnitteluryhmään kuuluu sekä opetushenkilökuntaa että kirjastoväkeä. – Olemme monikulttuurinen koulu, ja lasten lukutaidon kehittäminen on yksi kärkitavoitteitamme. Perustimme Lukuliike-toimintaa suunnittelemaan ja ohjaamaan lukutiimin. Siinä on kirjaston edustajan lisäksi mukana opettaja kultakin luokka-asteelta, S2-opettaja, erityisopettajia ja valmistavan luokan opettaja. Savosenmäessä keskitytään lukemista edistävien rakenteiden luomiseen Hankkeeseen valitut koulut tekivät henkilöstölleen kyselyn, jossa tiedustellaan, mihin kehittämisen aihealueisiin projektin aikana haluttaisiin keskittyä. Valinnanmahdollisuuksia on neljä: lasten ja nuorten lukemaan innostaminen, kasvuyhteisöjen aktivoiminen lukutaidon tueksi, ammattilaisten osaamisen ja yhteistyön vahvistaminen sekä lukemista edistävien rakenteiden luominen. – Meillä valittiin lukemista edistävien rakenteiden luominen. Hanke itsessään kestää vain tämän syksyn, joten mitään suurta siinä ajassa ei ehditä kehitellä. Siksi ajattelimme turvata lukemiselle suotuisat rakenteet koulussamme ja siten kehittää kielitietoista toimintakulttuuria, Tuominen sanoo. Savosenmäen koulussa hanketta lähdetään toteuttamaan käytännönläheisesti kolmella tavalla. – Oppilaat haastetaan lukemaan 15 minuuttia päivässä. Päivittäistä lukemista mallinnetaan ideapankilla, johon kerätään lukuideoita luokilta. Torstaisin meillä pitkä 30 minuutin välitunti, josta tehdään lukuvälkkä. – Olemme innoissamme tästä hankkeesta. Tuntuu todella mukavalta, että meidät valittiin mukaan, Tuominen hehkuttaa. Suomalaisten lukutaito heikentynyt Hankkeena Lukuliike laajentaa lukutaidon käsitettä ja tuo esiin monilukutaitoa sekä monikielisyyttä. Vielä 2000-luvun alussa Suomi oli kärjessä lukutaitoa mittaavissa kansainvälisissä tutkimuksissa. Heikkojen lukijoiden määrä on nykyisin kasvanut ja hyvien lukijoiden vähentynyt. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. – Alle 25-vuotiaiden lukutaidon taso on heikompi kuin vuosikymmen aikaisemmin. Lukutaitoa voidaan katsella eri näkökulmista. Monilukutaidon käsite sisältää yhtä lailla viestien ymmärtämisen ja tekstin tuottamisen, koordinaattori Pia Lumme Lukuliikkeestä toteaa. Monilukutaito tarkoittaa, että kirjoitetun tekstin lisäksi tekstiksi voidaan tulkita esimerkiksi puhe, liike tai numerot. Kuvien ja videoiden katsominen, tilanteista selviytyminen ja ihmissuhteiden hoitaminen voidaan lukea monilukutaidon piiriin. Lukuliike sai alkunsa vuonna 2017, jolloin opetus- ja kulttuuriministeriö kutsui koolle lukutaidon ammattilaisista koostuvan kansallisen Lukutaitofoorumin. Vuonna 2019 Lukuliike vietiin kouluihin, ja niissä järjestettiin lukutempauksia, työpajoja ja kirjailijavierailuja. Valtiolta avustusta lukemisen kampanjointiin Keväällä 2020 käynnistettiin ohjelma Lukuliike koulussa sekä Lukeva kunta -verkostot, joihin voi hakea valtionavustusta opetushallituksen vuoden 2020 talousarvioon sisältyvästä 1 125 000 euron määrärahasta. Ensimmäisessä haussa valtionavustusta jaetaan yhteensä 800 000 euroa alueellisille verkostohankkeille. Rahoitusta myönnetään kuntien yhdessä muodostamien lukutaitoverkostojen toimintaan. Kunnat ja kuntayhtymät voivat hakea avustusta 17. syyskuuta asti. Rahoitus on käytettävä vuoden 2021 loppuun mennessä. Valtionavustuksen omarahoitusosuus on 5 prosenttia. Lukuliike itsessään on hanke, jossa ei liikutella rahoja, vaan kyse on osaamisen ja tiedon jakamisesta.