Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Koronavirus Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö Blogit

Mielipide: Sassin Airpark – paljon melua turhaan

MIELIPIDE Ostin joitain vuosia sitten vapaa-ajan kiinteistön Mäntästä. En tuntenut Mänttää entuudestaan ja etsin mökkiä, jossa voisin nauttia luonnonrauhasta vesistön äärellä. Kuunnella lintujen laulua, veden solinaa ja hiljaisuutta. Löysinkin minulle sopivan rauhallisen paikan ja pian minusta tuli Etelä-Suomesta Mänttään viikonloppuisin reissaava mökkiläinen. Olen seurannut tyrmistyneenä Sassi-yritelmän etenemistä muutaman vuoden ajan. Se näyttää minun silmissäni käärmeeltä, jota ajetaan väkisin pyssyn piippuun. En aio kirjoituksessani puuttua epäkohtiin, joita mediassa on kiihtyvään tahtiin tuotu esille. Vaan kirjoitan ihan yksinkertaisesta perusarvosta, jota Mäntästä lähdin hakemaan. Nimittäin luonnonrauhasta. Olen hämmästynyt siitä, miten tulevasta melusaasteesta kärsivät omakoti- ja vapaa-ajan asukkaat on ohitettu olankohautuksella. Voimassaolevat rakennusmääräykset eivät varmastikaan ole ottaneet huomioon sitä, että Tammirannan, Juholan ja lähialueiden asukkaat tulevat kärsimään lentomelusta. Tämän lisäksi lentomelualueella olevien kiinteistöjen myyminen tullee olemaan hankalaa ja johtaakin mahdollisesti pitkiin myyntiaikoihin ja arvon alenemiseen. KMV-lehden artikkelissa 22.2. Otto Huttunen muotoilee, että kenttä tulee toimimaan ympärivuotisesti ja lentoja olisi keskimäärin 30 kpl/päivä. Jos tämä on arvioitu keskiarvo, niin mikähän on sitten arvioitu maksimiarvo? Tämä tarkoittaa sitä, että rauhallinen tuokio laiturilla istuskellen ja järven liplatusta kuunnellen on vain kaunis muisto. Nousevien ja laskevien lentokoneiden melu tulee haittaamaan varmasti aamulla hieman pidempään nukkuvien ja illalla aikaisemmin nukkumaan menevien ihmisten yöunta. Melua ei enää saa pois, kun kenttä on rakennettu ja lentotoiminta alkanut. En myöskään ymmärrä, millainen on asumisviihtyvyys kentän viereen rakennettavilla kuivan maan asunnoilla. Tontit ovat pieniä, koneet pörräävät miltei kosketusetäisyydellä, kentän valaistus häikäisee pimeänä aikana ja kenttä-alueen aidat rajaavat vapaata kävelyä. Joissain kuvissa omarantaisille tonteille on piirretty yhteislaiturit. Edellä mainitut asiat eivät välttämättä välity Sassin havainnekuvista. Mikäli kaupungin päättäjät uskovat Sassin alueen elinvoimaan loma-asumisen suhteen, niin miksi ei ole lähdetty liikkeelle mistään riskittömämmästä ja ympäristölle vähemmän haitallisesta vaihtoehdosta. Esimerkiksi loma-asuntomessuista, jotka alueelle voisi järjestää. Tällöin olemassa olevan kiitoradan voisi maisemoida vaikkapa kaupunkibulevardiksi ja alueelta voisi järjestää säännöllisen kiskobussikuljetuksen Mäntän keskustaan. Mielestäni argumentit, joissa todetaan Sassin Airparkin olevan paras suunnitelma, kertovat vain siitä, että asiasta ei ole ollut riittävästi avointa keskustelua. Mikäli Airpark -hanke toteutuu, Mänttä tulee minulle olemaan kaupunki, joka kadotti identiteettinsä (Taidekaupungista opportunistiseksi Airparkiksi) ja unohti Sassin lähellä asuvien ihmisten asumisviihtyvyyden. Olen eri mieltä Huttusen kanssa: jos kiitorata rakennetaan, niin alue menee lähiseudun asumisviihtyvyyden kannalta paljon huonommaksi. M. Fagerholm