Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Koronavirus Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö Blogit

Leuanvetäjä: "Aina löytyy joku paikka jossa voi roikkua"

LEUANVETO Irina Laasala , 40, huomasi aikanaan pystyvänsä vetämään leukaa pienemmät lapset jaloissa roikkuen. Syntyi ajatus, että hänellä voisi olla kykyjä leuanvetoon. Leuanveto oli aluksi leikkimielistä toistoharrastusta. Kilpaileminen lajissa alkoi tuoreella mänttäläisellä vuonna 2015. Menestys osoittaa, että lajivalinta on osunut nappiin. Laasala on saalistanut leuanvedossa, lisäpaino- tai toistokisoissa, kaikkiaan 12 SM-mitalia ja yhden MM-pronssin. Laasala otti toisen naisten SM-kultansa lisäpainoleuanvedossa lauantaina 26. syykuuta Tampereella vedetyissä Suomen Leuanvetoliiton SM-kilpailuissa. Laasala veti tuloksen 32 kiloa, sillä irtosi kultaa sarjassa naiset yli 70 kiloa. Painoa Laasalalla oli juuri sarjaan vaadittava vähän yli 70 kiloa. –  Tulos ei ollut ihan se mikä olisi voinut olla, mutta ei tarvinnut vetää enempää. Koska olin toiseksi tullutta, saman määrän vetänyttä painavampi, kertoo Laasala. Lisäpainoleuanvedossa tasatuloksen sattuessa, painavampi voittaa, koska hän joutuu nostamaan enemmän tangon päälle, kuin kevyempi vetäjä. Tuoreimman kullan lisäksi hän on saanut lisäpainoleuanvedon SM-kultaa vuodelta 2018, sarjassa naiset alle 60 kiloa, tuloksella 35 kiloa. Tämän lisäksi hänellä on kaksi SE-tulosta leuanvedossa yli 40-vuotiaissa. Kilpailuennätys lisäpainoleuanvedossa hänellä on 36 kiloa. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. –  Adrenaliini auttaa kisoissa ja herkistely, mutta sali- ja kisatuloksissa ei ole suurta eroa lisäpainoleuanvedossa, kertoo Laasala. Voimailuharrastus ei ole jäänyt pelkästään leuanvetoon. Hän on alkanut harrastaa myös voimapunnerrusta, joka tarkoittaa penkkipunnerrusta niin, että jalat ovat ilmassa ja tukea nostoon ei saa lattiasta. Tässä lajissa hän teki vuonna 2019 SM-kisojen toistokisassa tuloksen 33 kertaa 45 kilolla, millä irtosi SM-kultaa naisten alle 70-kiloisissa. Leuanveto on laji, jota Laasala harjoittelee kolme kertaa viikossa. Välillä harjoittelu on tuntuman mukaan harjoittelua, mutta on jaksoja jolloin hän harjoittelee 2–3 kuukautta tarkemmalla ohjelmalla. Tavoitteekseen lisäpainoleuanvedossa Laasala sanoo 40 kiloa, mutta lisää, että sen jälkeen tavoitteeksi voi ottaa 50 kiloa. Laji on siinä mielessä hyvä, että sitä voi harjoitella melkein missä vain, aina löytyy joku paikka, jossa voi roikkua.