Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö Blogit Verotiedot

Kaupallinen yhteistyö: SASKY koulutuskuntayhtymä - Kampaajakin päätti ryhtyä siipeilemään – Uusi ura käyntiin MSKK:n lentokonetekniikan opissa

Mänttä-Vilppulan seutukunnalla on paljon perinteitä lentokoneiden parissa. Hallin kentällä lentotoimintaa ja lentokoneteollisuutta on ollut vuodesta 1939 asti ja Sassinniemen vanhalta lentopaikalta löytyy yksi Suomen moderneimmista lentokonetekniikan koulutustiloista, SASKY koulutuskuntayhtymän Mäntän seudun koulutuskeskuksen koulutushangaari lentokoneineen. – Me tietenkin toivomme, että ilmailualan yritykset löytäisivät myös tämän alueen ja sijoittaisivat toimintojaan tänne, jotta yhteistyö voisi tiivistyä, kertoo lentokonealan koulutuspäällikkö Jari Vierinen . Alueelle on kaavailtu ilmailua tukevaa muuta toimintaa ja kiinteistöjä, joten ympäristössä on paljon potentiaalia. Oppilaitoksen  yhteistyö ilmailutekniikan alalla toimivien yritysten kanssa on tiivistä, koska alan työvoimantarve on suuri. Valmistuneille on tarjolla töitä niin kotimaassa kuin ulkomaillakin. – Maaliskuussa pidettiin Tampereella kokous, jossa oli edustettuna kaikki Suomen seitsemän lentokonekoulua sekä alan yrityksiä. Yrityskentän huolena oli työvoiman saatavuus: seuraavan kymmenen vuoden aikana tarve on noin tuhannelle työntekijälle, kertoo Vierinen. Muun muassa Hallissa toimiva Patria on yksi työllistäjä, johon tutkinnon suorittaneet suuntaavat. Sitä kautta myös entinen kampaaja  Johanna Kivistö sai idean lähteä uudelleenkouluttautumaan. – Pidän tarkkuutta vaativista töistä ja tekniikasta. Aiemmassa työssäni kampaajana uupumus iski ja päädyin pohtimaan alan vaihtoa. Mieheni on Patrialla töissä ja sitä kautta pääsin jo ennakkoon hieman perehtymään lentokonetekniikkaan, hän kertoo valinnoistaan ennen tammikuussa alkanutta koulutusta. Koulutuksessa turvallisuuskulttuuri on erittäin tärkeässä roolissa, koska vain korkeilla turvallisuusstandardeilla voidaan ylläpitää laadukasta lentoliikennettä. – Turvallisuus on läsnä koulutuksen jokaisessa osa-alueessa, ja asennekasvatus on yksi tärkeimmistä asioista koko koulutuksessa, kertoo koulutuspäällikkö. Koulutuksessa Suoritetaan ensin A1- ja A2-tutkinto ja sen jälkeen on mahdollista suorittaa jatko-opintoina B1- ja B1.2-tutkinto. – Verrattuna A-mekaanikkoon, B-mekaanikolla on laajempi kuittausoikeus. Hän voi kuitata vaikka suuren matkustajalentokoneen huollon suoritetuksi ohjeiden mukaisesti, koulutuspäällikkö selventää kahden eri tason koulutuksen eroja.   Lentokonealan koulututusrakennus valmistui vuonna 2016 ja sen isossa hallista löytyy viisi erilaista lentokäytöstä poistettua konetta, myös Fouga Magister –hävittäjä. – Tilat ovat loistavat meidän toimintaamme ajatellen, joten näiltä osin koulutus on resursoitu erinomaisesti, koulutuspäällikkö Vierinen kehaisee esitellessään luokkia ja työpajoja. Tilojen leikkaussalia muistuttava siisteys ei ole sattumaa. –Työympäristön yleinen siisteys on yksi osa turvallisuuskulttuuria. Siisteissä tiloissa on helpompi nähdä, jos jotain puuttuu tai joku on väärässä paikassa, Näin varmistamme, ettei lentokoneen rakenteisiin jää työkaluja eikä mitään muitakaan vierasesineitä, koulutuspäällikkö sanoo lopuksi. Lentokonetekniikan opiskelu vaikuttaa lähes ihanteelliselta uusioalalta; opiskelu on suorastaan tyylikästä ja työllistyminen miltei varmaa. Lisätietoja: sasky.fi/leko K atso lisää:   Tapio on the Moven video lentokonealan koulutuksesta.