Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Koronavirus Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö Blogit

Kaupallinen yhteistyö: Mäntänvuoren Terveys - Etälääkäri tuo avun moneen vaivaan

Mänttäläisen lähihoitaja Linda Seppäläisen silmät alkoivat oireilla kesken työpäivän: ne punoittivat, vuotivat ja niitä kirveli. Kun hän tuskaili oireitaan ääneen, työkaveri vinkkasi hänelle lääkärin etävastaanotosta. – En ole kovin hyvä tekniikassa, mutta työkaveri sanoi, että sovelluksen lataaminen on helppoa. Tunnistauduin verkkopankkitunnuksillani ja sen jälkeen loin oman koodin, jolla kirjauduin palveluun, Seppäläinen kuvailee. Terveyssovelluksen chat-asiointi osoittautui käteväksi: Linda valitsi palvelussa ensin asiointitavakseen kunta-asiakkuuden, minkä jälkeen hoitaja arvioi heti tilanteen ja yhdisti hänet lääkärille lähes viiveettä. Kuvayhteyden avulla oireiden syys selvisi nopeasti: Lindalla oli silmätulehdus. Apua yleisimpiin vaivoihin Etävastaanotolla saa hoidettua yleisimpiä sairauksia, ja se on nopea sekä kätevä tapa uusia esimerkiksi reseptejä. Vastaanotto alkaa hoitajan tekemällä hoidontarpeen arvioinnilla. Jo tätä ennen sovellus on kysynyt asiakkaalta automaattisesti perustietoja, jotka on helppo valita ohjelman tarjoamista valmiista vaihtoehdoista. Potilas ja häntä hoitava hoitaja tai lääkäri näkevät sovelluksen avulla toisensa ja pystyvät keskustelemaan keskenään. – Esimerkiksi juuri silmätulehduksen tai ihottuman hoitaminen onnistuu usein etävastaanotolla, Mäntänvuoren Terveyden johtava lääkäri Kimmo Turunen sanoo. Asiointi sovelluksessa on asiakkaalle turvallista. Tarvittaessa lääkäri ohjaa potilaan eteenpäin, esimerkiksi laboratoriokokeisiin tai päivystykseen. Linda Seppäläisellä on kokemusta myös tästä. Ensimmäisellä asioimiskerralla hän sai nopeasti avun vaivaansa. Kun hän toisella kertaa asioi etävastaanotolla kuumeisena, lääkäri ohjasi hänet päivystykseen. Jos potilaan vaiva vaatii selvittelyä, kuten vaikkapa korvien tutkimista tai keuhkojen kuuntelua, pyydämme häntä tulemaan terveysasemalle, Turunen toteaa. Ensimmäisenä Mänttä-Vilppulassa Kimmo Turunen ei tiedä, että vastaavaa älypuhelimen chat-terveyspalvelua, johon voi yhdistää kuvia tai liikkuvaa kuvaa, olisi muualla Suomessa julkisen terveydenhuollon palveluna. – Saamme tästä pilottihankkeesta tärkeää kokemusta ja tietoa, joka auttaa palvelun laajentamisessa ja kehittämisessä. Työterveyshuollon puolelta ja yksityisvastaanotoilta olemme saaneet palvelusta jo paljon positiivista palautetta, Turunen toteaa. Seppäläinen kertoo suositelleensa palvelua myös tutuilleen. – Terveyssovellus kannatta ladata puhelimeen valmiiksi jo ennen kuin sitä tarvitsee, sillä sen käyttöönotto vaatii verkkopankkitunnukset, eivätkä ne välttämättä ole aina mukana, hän sanoo. Parasta Seppäläisen mukaan palvelussa on nopeus. Lääkäriä ei saa valita itse, mutta molemmilla kerroilla lääkäri on ollut heti tavoitettavissa. Nopeus on myös Turusen mukaan yksi palvelun valteista. Potilas saa halutessaan esimerkiksi tiedusteltua verikoevastauksia suoraan sovelluksella. –  Kun terveyssovelluksen käyttö asiointikanavana lisääntyy, pääsee perinteiselle vastaanotollekin nopeammin. Kaikilla ei kuitenkaan ole älykännykkää, eikä terveyssovellus korvaa perinteisiä vastaanottokäyntejä. Sen tarkoitus on tuoda uusi joustava terveyspalvelu perinteisen hoitotyön rinnalle, Turunen kertoo. Pihlajalinnan terveyssovellusta voivat käyttää kaikki Mäntänvuoren Terveyden asiakkaat. Terveyssovelluksen voi ladata omaan älypuhelimeensa sovelluskaupasta, iPhonelle App Storesta ja Android-laitteille Google Playsta. Sovelluksen lataaminen ei maksa mitään. Sovellus löytyy sovelluskaupasta nimellä Pihlajalinna. Palvelu maksaa saman verran kuin vastaanottokäynti terveysasemalla.